Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Den dagen Facebook gikk i svart

Makthavere over hele verden har interesse av å kontrollere informasjon om ting som skjer. De opplever journalister som en fiende og truer dem til taushet. Pressefriheten har derfor ingen verdi hvis den ikke følges opp med pressetrygghet.
Stillbilde fra videoen som viser henrettelsen av journalisten James Foley. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Undervisningsopplegget er lagd i samarbeid med Kampanjen for journalistikken.

Angrep på journalister

Pressefolk over hele verden reagerte da ekstremistgruppen IS, Den islamske staten, sendte ut en video som viste halshoggingen av den amerikanske journalisten James Foley. Mange valgte å bytte ut profilbildet sitt med et svart sørgebilde.

James Foley jobbet som frilansjournalist. Å være frilansjournalist betyr at man ikke er fast ansatt i en redaksjon, men arbeider på egen hånd og selger sakene sine til de redaksjonene som er interessert. Det gjør at journalisten får større frihet, men også tar større risiko, med fare for eget liv.

Pressefrihet og pressetrygghet

Kjersti Løken Stavrum, daværende generalsekretær i Norsk Presseforbund, uttalte følgende til NRK Ytring:

Vi skal ikke tåle drap på noen sivile. Men når budbringeren blir tatt til fange og deretter drept, får det noen ringvirkninger det er nødvendig å be om oppmerksomhet om. For det er ikke lenger nok å kjempe for pressefrihet, for friheten til å kunne fortelle hva som skjer og spre fragmenter av virkeligheten slik at summen gir en nødvendig forståelse og innsikt. Drapet på Foley minner om at pressefriheten er uten verdi hvis den ikke pares med pressetrygghet. Nå vet vi at budbringerne er utrygge. Det undergraver selvfølgelig pressefriheten.

Les resten av innlegget Truslene mot budbringerne.

Oppgave

  • Søk på nettet etter flere eksempler på journalister som enten er eller har vært utsatt for stor fare i arbeidet sitt.

  • Hvorfor er det viktig å beskytte journalister?

CC BY-NC-NDSkrevet av Grethe Melby og Kampanjen for journalistikken.
Sist faglig oppdatert 23.02.2018

Læringsressurser

Krig, menneskerettigheter og propaganda