Hopp til innhold

Fagstoff

Merkevaren Norge

Har du noen gang tenkt over at Norge er en merkevare med en nasjonal merkevarestrategi? Hva tenker du kjennetegner merkevaren Norge?
Vakker natur med grønne gressletter med små hytter, en blå fjordarm og bratte, snøkledde fjell. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Norge som merkevare

Merkevaren Norge handler om å posisjonere Norge ved å fortelle en felles historie om hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hva vi kan tilby.

En god merkevare kjennetegnes ved at produktet har verdi og får tilleggsfordeler i kraft av selve navnet eller merket. Videre må produktet stemme overens med de forventningene forbrukerne har til produktet. Merkevaren Norge lykkes når Norge har god internasjonal anseelse og assosieres med positive verdier og kvaliteter.

Å merkevarebygge Norge handler blant annet om å videreutvikle Norge som reisemål nasjonalt og internasjonalt. Det betyr at vi må gi turistene positive opplevelser som lever opp til forestillingene de har om reisemålet Norge.

Profileringen av merkevaren Norge skaper forventninger om hvordan vi er som ferieland. Vi ønsker at Norge først og fremst skal bli oppfattet som et bærekraftig og ansvarlig land, med ren, forfriskende og natur.

Stort passasjerskip med navnet Finnmarken ved kai. I bakgrunnen stiger høye, skogkledte fjell mot himmelen. Det er sommer, men enkelte snøflekker ligger igjen mot toppen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Organisasjonen FutureBrand forsker på verdien av nasjonale merkevarer. De utgir årlig rapporten Country Index, som ser på hvilke verdier og kvaliteter de ulike landene assosieres med globalt. I 2020 er Norge rangert på tredje plass av til sammen 75 land. Japan ligg på første og Sveits på andre plass. Ta en titt på FutureBrand Country Index 2020 (PDF).

Norge assosieres med ren og flott natur, velferd, høy kompetanse innen teknologi og digitalisering. Landet vårt blir også regnet for å være langt fremme på bærekraftig utvikling. FutureBrand skriver i sin rapport at forbrukere er mer tilbøyelige til å reise til og kjøpe produkter og tjenester fra land som de har et godt inntrykk av.

Det finnes flere norske bedrifter som har klart å vinne fram i det internasjonale markedet, som for eksempel Ekornes med merkevaren Stressless og Jøtul med sin kjente Jøtul-ovn. Likevel er det fremdeles et stort potensial for norske merkevarer på det internasjonale markedet. En sterk nasjonal merkevare, med positive assosiasjoner, kan være godt å ha i ryggen for norske bedrifter som vil satse internasjonalt.

Tenk over

Hvilke assosiasjoner får du når du ser "Made in Norway" på et produkt?

Hva tror du kjennetegner norske merkevarer som klarer å lykkes i det internasjonale markedet?

På hvilke måter tror du at merkevaren Norge kan bidra til å gjøre norske bedrifter mer synlige og slagkraftige i en global konkurranse?

Merkevaren Norge og FNs bærekraftsmål

Innovasjon Norge er opptatt av å bidra til å posisjonere Norge som banebrytende på bærekraftige løsninger. Visste du for eksempel at verdens første helelektriske bilferge går på norske fjorder? Eller at Norge står bak verdens første flytende vindpark?

Sterke inntrykk med små avtrykk

Den nasjonale reiselivsstrategien fram mot 2030 har visjonen "Sterke inntrykk med små avtrykk". Verdigrunnlaget til visjonen er: "Vi skal bli et verdsatt grønt reiseliv. Vi skal bli det med pionerånd og omtanke – og vi skal bli det sammen!"

Relatert innhold

Oppgaver knyttet til en video fra Innovasjon Norge om Merkevaren Norge.

Kilde

Innovasjon Norge. (2021). Nasjonal reiselivsstrategi 2030. Sterke inntrykk med små avtrykk. https://assets.simpleviewcms.com/simpleview/image/upload/v1/clients/norway/Nasjonal_Reiselivsstrategi_2021_1__2a784ce5-7b8f-438d-a40b-65a68707dff5.pdf

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng, Kjell Rosland og Cathrine Meyer Johansen. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 31.08.2023

Læringsressurser

Markedsstrategier og merkevarer