Verdikjeden illustreres ofte som vist i figuren nedenfor.
Hovedaktiviteter
De aktivitetene som direkte kan knyttes til produktet, omtales som hovedaktiviteter, eller primærfunksjoner. Det kan være mottak av varer, forskjellige ledd i produksjonen, salg og markedsføring av produktene, leveranse til kunden og oppfølging og service i etterkant av leveransen.
Støtteaktiviteter
De aktivitetene som ikke direkte kan knyttes til produktet, omtales gjerne som støtteaktiviteter, eller sekundærfunksjoner. Det kan dreie seg om ledelse, personalutvikling, teknologiutvikling og innkjøp.
Alle funksjonene, både hovedaktiviteter og støtteaktiviteter, er viktige og mer eller mindre avgjørende for å sikre rett kvalitet på produktet.
En måte å forstå skillet mellom hoved- og støtteaktiviteter på er å vurdere hvilke ansatte som ville være utsatt hvis det ble aktuelt med permitteringer i bedriften. Det er grunn til å tro at medarbeidere fra støttefunksjonene først ville tas ut i permittering. Medarbeidere knyttet til hovedfunksjonene er på kort sikt helt avgjørende for leveransen av produktene.