Hopp til innhold

Fagstoff

Opptreden som vekter

Det stilles strenge krav til din oppførsel og væremåten din som vekter. Det vil si at du skal oppføre deg på en korrekt måte overfor andre mennesker, og være bevisst på hvordan du oppfattes.
To uniformerte vektere står i en travel bygate og har en samtale med to kunder som bærer på handleposer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Førsteinntrykk

Basert på førsteinntrykket gjør vi oss opp en formening om en person og bedriften hen representerer. Det blir sagt at tjue sekunder er den tida du får til å gi et godt førsteinntrykk. Husk at du bare får sjansen til å gi et førsteinntrykk én gang.

Uniform

Vektere er oftest uniformert, og det er viktig at uniformen er korrekt i henhold til reglementet. Visste du at vaktselskapet og politimesteren sammen har bestemt standarden for uniformen til vekterne? Sivile sko, egen caps og annet personlig tilbehør skal ikke blandes med uniformen. Kun tilbehør som er godkjent av vaktselskapet, skal benyttes. En av grunnene til dette er at inntrykket du gir ut til publikum, er på vegne av hele vaktselskapet.

Du skal heller ikke gå personlige ærend iført uniform. Har du på deg arbeidsantrekk, er du tilsynelatende på jobb. Det er svært uheldig om det skulle oppstå en hendelse mens du er ute på privat ærend iført uniformen.

På flyplassen

Når et fly kommer til en internasjonal flyplass, blandes passasjerer fra mange land og mange fly inne i et sikret område. Passasjerene må derfor sjekkes på samme måte på alle flyplasser.

Når en passasjer sjekkes, skjer det ved at håndbagasjen sendes gjennom en røntgenmaskin. Selv spaserer passasjeren gjennom en metalldetektorportal. Vekternes oppgave er å analysere hva som er i håndbagasjen, og å rettlede passasjerer som har for mye metall på seg. Dersom metalldetektoren gir utslag, må passasjeren sjekkes manuelt.

Mange passasjerer er litt stresset, særlig når det piper i detektoren. I slike situasjoner er det viktig at vekterne opptrer høflig. Vekterne kan fort bli oppfattet som nedlatende siden de beveger seg nær den personlige sfæren til de reisende.

Noen passasjerer må ta av seg skoene og legge fra seg belte, jakke, briller, lommebok og så videre, noe som ville ha vært helt utenkelig under andre omstendigheter. Husk da at dette er ransaking, og at ransaking krever samtykke fra den som skal ransakes. Dette gjelder også på flyplasser.

På den annen side har eieren av flyplassen anledning til å kreve at passasjeren følger sikkerhetskravene, nemlig å gå gjennom metalldetektor osv. Dersom passasjeren nekter, blir konsekvensen at hen ikke får anledning til å reise. Her ser vi et eksempel på at eierens krav på flyplassen er "sterkere" enn passasjerens rett til å nekte å bli "ransaket".

På buss, trikk og bane

Vektere som jobber i kollektivtrafikken, foretar stikkprøver av om folk har gyldig billett om bord. Kontroll av gyldig billett kan fort oppleves som et nedverdigende kontrolltiltak dersom det utføres på gal måte. Er kontrolløren høflig og spør vennlig om å få se billetten, blir det færre konflikter enn om han er streng og krevende.

I resepsjonen

Vektere er ofte plassert i resepsjonen i større bedrifter og organisasjoner og håndterer der en rekke ulike sikkerhetssituasjoner.

For eksempel er det hver dag ansatte som glemmer adgangskortene sine. Disse må få et midlertidig adgangskort. Den ansatte må da legitimere seg, og vekteren må slå opp i bedriftens database over ansatte for å sjekke ID. Husk at ansatte kan være stresset, og at en høflig og korrekt behandling er viktig for å unngå konflikter.

Vekterne registrerer også gjester til bedriften, utsteder gjestepass til disse, og registrerer når de forlater lokalene igjen. Vekterne kombinerer ofte resepsjonstjeneste med å gå sikkerhetsrunder i bygget i og utenfor vanlig arbeidstid.

Igjen er det ved å være høflig og vennlig, men bestemt, at du framstår som profesjonell.

CC BY-SASkrevet av Vegard Floor Søvik og Monica Gjertsen Steinbakken. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 04.08.2023

Læringsressurser

Vaktvirksomhetsbransjen