Hopp til innhold

Fagstoff

Plass og distribusjon

Når vi ønsker å selge et produkt eller en tjeneste må vi gjøre det tilgjengelig for kundene våre, for eksempel ved å tilby produktet i en butikk der kundene våre gjerne handler. Vi snakker om p for plass.
matvarer i en disk
Åpne bilde i et nytt vindu

På engelsk brukes ordet place om dette konkurransemiddelet. Ordet plass på norsk får oss til å tenke på plass, sted eller beliggenhet. Et annet ord vi ofte bruker i stedet, er distribusjon.

Distribusjon betyr egentlig spredning eller fordeling. En distribusjonsstrategi handler altså både om beliggenhet og fordelingsmåte. Hvordan gjør vi produktet vårt tilgjengelig for kundene våre?

Distribusjonens hovedoppgaver er

  • overføring av eiendomsrett (kjøper får varen og betaler for den)
  • transport (produktene transporteres fram til et sted forbrukeren kan kjøpe dem)
  • lagring (produktene oppbevares på en slik måte at de ikke ødelegges eller stjeles)
  • sortimentsfunksjoner (varene tilbys i riktig utvalg på de rette stedene)

Salgslokaler

Måten vi innreder salgslokalet vårt på, og hvor lokalet ligger (i byen, på storsenteret eller lignende), er viktig for å få presentert produktene.

Valg av lokaler er viktig ikke bare for å gjøre det lett for kundene å finne produktene våre, men også som markedsføring av produktene (det vil si konkurransemiddelet påvirkning).

Relatert innhold

Her finner du tre varrierte oppgaver om konkurransemidlet plass. Oppgavene egner seg til gruppearbeid og til framføring og diskusjon i klassen.

CC BY-SASkrevet av Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 20.03.2018

Læringsressurser

De fem p-ene