På engelsk brukes ordet place om dette konkurransemiddelet. Ordet plass på norsk får oss til å tenke på plass, sted eller beliggenhet. Et annet ord vi ofte bruker i stedet, er distribusjon.
Distribusjon betyr egentlig spredning eller fordeling. En distribusjonsstrategi handler altså både om beliggenhet og fordelingsmåte. Hvordan gjør vi produktet vårt tilgjengelig for kundene våre?
Distribusjonens hovedoppgaver er
- overføring av eiendomsrett (kjøper får varen og betaler for den)
- transport (produktene transporteres fram til et sted forbrukeren kan kjøpe dem)
- lagring (produktene oppbevares på en slik måte at de ikke ødelegges eller stjeles)
- sortimentsfunksjoner (varene tilbys i riktig utvalg på de rette stedene)
Salgslokaler
Måten vi innreder salgslokalet vårt på, og hvor lokalet ligger (i byen, på storsenteret eller lignende), er viktig for å få presentert produktene.
Valg av lokaler er viktig ikke bare for å gjøre det lett for kundene å finne produktene våre, men også som markedsføring av produktene (det vil si konkurransemiddelet påvirkning).