Hopp til innhold

Mat for barn fra ett år

La barnet få tilbud om minst fire hovedmåltider i løpet av dagen. Det er bra om tre av måltidene har brød, grøt eller kornblandinger som basis. Hvis barnet er sultent mellom måltidene, kan du gjerne gi frukt og grønnsaker. Dette gir nyttige næringsstoffer samtidig som appetitten ikke blir ødelagt før neste måltid.

Det er bra å venne barnet til å spise grovt brød, siden det inneholder mer kostfiber, jern og B-vitaminer enn lyst og mellomgrovt brød. Knekkebrød og kornblandinger er et godt alternativ til brød. Grøt kokt på mysli kan også være en god avveksling fra brødskiven.

Valg av pålegg er fortsatt viktig. Leverpostei, jernberiket brunost og prim, kaviar, kokt skinke, hvit ost og smøreoster er eksempler på bra pålegg. Noe av pålegget kan gjerne være av mager typer, for eksempel halvfet hvit ost. Varier pålegget. Bruk gjerne litt myk plantemargarin på brødskiven.

Ukens middager bør by på variasjon i kostholdet, både når det gjelder ingredienser og tilberedningsmetoder. Barnet kan nå lettere tygge stekt mat. Stek fisk og kjøtt i olje eller myk plantemargarin fremfor i hard margarin eller meierismør, som inneholder mye mettet fett. Ovnsbakt kjøtt, fisk og poteter er et godt alternativ til de pannestekte variantene.

Råd for sammensetning av middagsmåltidet:

  • 1/3 av tallerkenen fylles med proteinrik mat som kjøtt eller fisk, eller en blanding av for eksempel bønner og mais.
  • 1/3 fylles med rå eller kokte grønnsaker.
  • 1/3 fylles med stivelserik mat som poteter, pasta eller ris.

Det anbefales også at barn får fem porsjoner med frukt og grønnsaker hver dag (inkludert poteter, bær og juice). Det er selvfølgelig ikke snakk om fem voksne porsjoner. En barneporsjon kan i denne sammenhengen være et halvt eple, en halv banan, en tredels gulrot, en mandarin eller en neve druer.

Av alt drikke er vann den beste tørstedrikken mellom måltidene og til middag. Til brødmåltidene kan du gi melk og variere med juice. Begrens bruken av brus, saft og nektar. Disse produktene inneholder mye sukker, men lite eller ingen andre næringsstoffer. Kunstig søtet brus og saft bør ikke brukes til små barn.

Kilde: Helsedirektoratet januar 2009.

Helsedirektoratet oppdaterer sidene sine kontinuerlig. Lenke til Helsedirektoratet finner du under relatert innhold.