1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. Adhoc-allianserChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Adhoc-allianser

Det latinske begrepet ad hoc betyr «til dette (formålet)», og vi bruker det om noe vi gjør én gang eller i et spesielt tilfelle. Bestiller vi for eksempel en reise, opprettes det en adhoc-allianse av leverandører: fly- og busselskaper, hotellkjeder, kortselskap; alle bidrar de til «reisepakken» vår.

Salgskonsulenter ved Apollo reisebyrå. Foto.

En utbredt samarbeidsform

Vi tenker kanskje ikke så mye over det, men adhoc-allianser i markedsføringssammenheng er noe vi faktisk benytter oss av stadig vekk – hver gang flere aktører må samarbeide om å levere et sammensatt produkt som vi etterspør. Dersom vi for eksempel skal legge nytt gulv med fliser og varmekabler på badet, krever dette ofte en adhoc-allianse av leverandører:

Bilde av en rørlegger i arbeid.
Å lage et baderom er et større prosjekt som krever et samarbeid mellom flere aktører. Elektriker, rørlegger, murer og flislegger samarbeider om produktet, men når jobben er gjort, oppløses adhoc-alliansen mellom dem.
  • Mureren støper inn varmekablene i gulvet.
  • Flisleggeren legger flisene.
  • Elektrikeren må se til at strømførende kabler er riktig og godt nok montert.
  • En rørlegger sørger for at sluket fungerer, og at røropplegget i gulvet er riktig dimensjonert.

Disse tjenesteyterne trenger ikke være tilknyttet hverandre fra før, men dersom vi kontakter en flislegger, vil han eller hun kunne kalle sammen resten av ekspertene, slik at de får levert produktet på en forskriftsmessig måte.

Tilsvarende allianser skjer hver gang du bestiller en reise: en turoperatør, et reisebyrå, et kredittkortselskap, et leiebilfirma og et hotell går sammen for å tilby deg akkurat det produktet du vil ha. Etter at produktet er levert, går de fra hverandre igjen.

Se filmklippet fra Star Tour: Hvor mange leverandører tror du egentlig må til for å levere et slikt produkt? Du kan også se på Reiseplaneten og FINN.no for å få et inntrykk av hvor mange leverandører som jobber sammen for å lage én enkelt reise.

Bilde av en turist ved et badebasseng.
Det er mange som samarbeider for å sørge for at sommerferien vår blir vellykket!

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs