1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. Frivillige kjederChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Frivillige kjeder

Frivillige kjeder er kjeder der selvstendige butikker av samme sort inngår samarbeid under et felles navn for å få stordriftsfordeler. Alle drar nytte av fellestjenester ved å betale en sum til felleskassen. Til gjengjeld får de hjelp til innkjøp, markedsføring, juridisk assistanse og så videre.

Ditt Apotek er et eksempel på en frivillig kjede som består av private apotek som har valgt å samarbeide. Videoklippet nedenfor viser en reklamefilm for kjeden.

Et annet eksempel på en frivillig kjede er Skoringen. Denne kjeden består av 180 forskjellige skobutikker fordelt over hele landet.

Mulige ulemper ved kjedesamarbeid

Vei. Foto.
Den som er med i et kjedesamarbeid, må også følge den veien og strategien som flertallet har bestemt.

En ulempe med å være i en kjede er selvfølgelig det faktum at man må bøye seg for felles beslutninger man kanskje ikke er enig i. For eksempel kan det hende du ikke ønsker en stor markedsføringskampanje for et produkt som allerede selger veldig godt i ditt apotek, men du må være med på kampanjen som et felles initiativ.

Det er også slik at prosesser og beslutninger ofte tar lengre tid når flere skal mene noe om sakene som tas opp. Beslutningsprosessen kan på denne måten bli mer omstendelig enn om man var alene.

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs