Skip to content

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. Kjeder og kjedesamarbeidChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Kjeder og kjedesamarbeid

I et samfunn der konkurransen om kundene blir stadig hardere, må en bedrift sørge for to ting: For det første må man holde kostnadene så lave som mulig, slik at man sikrer god fortjeneste. For det andre må bedriften være slagkraftig – den må synes i markedet.

IKEA. Foto.
Møbelgiganten IKEA er godt synlig i mediebildet, og det er ikke bare IKEA-kundene som tjener på at konsernet holder kostnadene lave.

Små butikker

Små butikker kan absolutt synes for kunden, men de må jobbe hardt for å vise at de finnes, for eksempel gjennom å annonsere i lokalpressen. De baserer seg naturlig nok på kunder i nærområdet, kunder som passerer.

Mange mindre butikker er fornøyde med denne posisjonen. Dersom omsetningen og fortjenesten er bra og butikken har nok kunder, er det en overkommelig oppgave å drive en liten butikk. Det krever få ansatte, og beslutningsveiene er korte. Organiseringen er enkel og praktisk, og mange butikkeiere ønsker å ha det slik.

Store butikker

Store butikker og butikkjeder kan og må bruke mer ressurser på reklame. Butikkjedene er gjerne synlige i mange medier, som i aviser, på tv og på radio, og de kan lettere samordne markedsføringen fordi de har butikker som ligner hverandre. Store butikker kan dessuten basere seg på tilreisende kunder fordi de oppfattes som så attraktive at kundene er villige til å komme langveisfra for å handle der.

Andre forhold som kjennetegner store butikker, er at de har mange ansatte, at beslutningsveiene er lengre fordi det finnes flere nivåer med ledelse, og at de har omfattende datasystemer for kasse, fakturering, lønnsberegning, regnskapsføring og så videre.

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs