Skip to content

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. Distribusjonsstrategien og de andre p-eneChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Distribusjonsstrategien og de andre p-ene

Distribusjon, altså p for plass, er ikke noe som blir bestemt uavhengig av de andre p-ene. Distribusjonsstrategien henger sammen med både prisstrategi, produktstrategi og kommunikasjonsstrategi.

Rolex Submariner-klokke. Foto.
En Rolex Submariner-klokke er eksempel på et kvalitativt høyverdig og eksklusivt produkt. Hva må produsenten gjøre for at kundene skal oppfatte produktet på denne måten?

En enhetlig strategi

En Rolex-klokke er et teknisk komplekst produkt av svært høy kvalitet. Det er laget av dyre materialer og har en gjennomtenkt design. Prisen henger selvfølgelig sammen med disse egenskapene – klokken koster svært mye, og Rolex finner du aldri på salg.

Rolex-klokker distribueres bare hos noen få urmakere som er sett på som «verdige» til å selge slike klokker. Det betyr for det første at de må ha et utvalg av klokker som passer sammen med Rolex. I tillegg må de ha urmakere med den rette kunnskapen til å selge og reparere klokkene.

Reklame for Rolex finner vi i fagpressen og i ukepressen som regnes som eksklusiv, som for eksempel magasinene D2 og i Norsk Golf. Disse magasinene har relativt mange lesere som kan ta seg råd til å kjøpe en klokke i hundretusenkronersklassen. Rolex er også sponsor for sportsarrangementer som er eksklusive, som seilregattaer og store golfturneringer.

Billøp i Daytona. Foto.
Formel 1-billøp passer utmerket som arena for Rolex-reklame: Ekstremt dyre og eksklusive biler er en god «match» for klokker som vil være «Formel 1» i sin kategori.

Som du ser, bruker Rolex markedsføringsverktøyene slik at alle p-ene støtter opp om hverandre og bidrar til å skape en sterk merkevare.

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs