Skip to content

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. Eksklusiv distribusjonChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Eksklusiv distribusjon

Eksklusiv distribusjon betyr at bare én eller svært få butikker kan selge en vare eller tjeneste. De dyreste luksusmerkene, som for eksempel Ferrari-biler, distribueres alltid eksklusivt fordi distribusjonsformen understreker at produktene er uoppnåelige for de fleste.

Ferrari-merke. Foto.

Svært spesielle produkter

Det er ofte komplekse eller eksklusive produkter som får eksklusiv distribusjon. Tenk deg Ferrari – slike biler vil du ikke kunne kjøpe hos en hvilken som helst bilforhandler, da ville hele merkevaren Ferrari mistet sin eksklusivitet. Ferrari selges bare hos utvalgte forhandlere av eksklusive biler. De kundene som har råd til å kjøpe slike biler, vet hvor de skal gå for å få seg en Ferrari.

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs