Skip to content

  1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. Intensiv distribusjonChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Intensiv distribusjon

Intensiv distribusjon betyr at man kan få tak i produktet nærmest overalt. Sjokoladeprodusenter velger ikke ut spesielle butikker de anser som kvalifiserte til å føre produktene deres, de er tvert om interesserte i at produktene deres er tilgjengelige for flest mulig kunder på flest mulig steder.

Tyggegummi og sjokolade. Foto.

Mål: å nå mange kunder

H&M-logoen. Foto.
Kjedebutikker som H&M har sine egne merker, men disse merkene er likevel relativt billige og produktene selges i store volum. Derfor kan det passe å kalle distribusjon gjennom kjedebutikker for intensiv distribusjon.

Dersom en bedrift ønsker at kundene skal kunne finne varene «overalt», velger den en intensiv distribusjonsstrategi. Tenk deg for eksempel en produsent som lager T-skjorter i bomull, uten merke. Denne produsenten ønsker å maksimere salget sitt ved å ha produktet tilgjengelig i mange utsalg og selger derfor til alle detaljister som vil ha en slik T-skjorte i utvalget sitt.

Også store kjeder som Dressmann, KappAhl og H&M finnes i grunnen «overalt». Dette gjør det litt vanskeligere å beskrive distribusjonsstrategien deres, for man kan si at selv om et produkt bare selges i butikkene til en bestemt kjede, så er distribusjonen likevel intensiv fordi tilgjengeligheten er så stor.

Nedenfor ser du en reklame for herreunderbukser H&M bruker for å tiltrekke seg massene. Tror du den treffer? Hvis du er gutt mellom 15 og 20 år, er du antakelig i målgruppen de søker.

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs