1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. DistribusjonsgradChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Distribusjonsgrad

En vare eller tjeneste kan distribueres i stor eller liten grad, alt avhengig av produktet vi har med å gjøre, og hva produsenten og markedsføreren ønsker.

Kvinne kjøper smågodt i løs vekt. Foto.
Smågodt i løs vekt er et typisk produkt som selges «overalt» til lavest mulig pris. Her har produsentene valgt det vi kaller intensiv distribusjon.

Intensiv, selektiv og eksklusiv distribusjon

Når en bedrift skal velge distribusjonsgrad for et produkt, må den ta hensyn til egenskaper ved produktet som teknisk kompleksitet, kvalitet, stil og pris, og den må følge med på hva konkurrentene gjør. Disse faktorene er med på å bestemme om bedriften satser på intensiv, selektiv eller eksklusiv distribusjon.

For masseproduserte produkter er det ønskelig med intensiv distribusjon, altså så bred distribusjon som mulig. Produkter som har en pris og en natur som bare gjør dem aktuelle for noe mindre kundegrupper, bør distribueres mer selektivt. Og produkter som er eksklusive, dyre og komplekse teknisk sett, bør få en eksklusiv distribusjon, det vil si at de selges bare noen få steder.

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs