1. Home
  2. Markedsføring og ledelse 1ChevronRight
  3. KonkurransemidleneChevronRight
  4. P for plassChevronRight
  5. Valg av distribusjonsformChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Valg av distribusjonsform

Det er mange forhold å ta hensyn til ved valg av distribusjonsform. I bilindustrien er det oftest bilforhandlerne som selger til sluttbruker. Produsentene overlater jobben med å få varene ut til kunden til distributører. Da kan produsentene konsentrere seg om det de kan best – nemlig å lage biler.

Volvos hovedkontor. Foto.

Direkte distribusjon

Direkte distribusjon betyr at varen eller tjenesten som blir produsert, går direkte fra produsent til forbruker, uten noen form for mellomledd. Mat som blir produsert på et restaurantkjøkken, og som serveres gjesten ved bordet, er et eksempel på direkte distribusjon. Det samme kan sies om fabrikkutsalg av klær: Klærne blir produsert på fabrikken, og kunden kommer dit og kjøper uten at noen mellomledd er involvert. Andre direkte distribusjonsmetoder kan være bestilling hos produsenten via postordre, telefon eller Internett.

Indirekte distribusjon

Når det brukes mellomledd for å få varen ut til kunden, slik som fraktbyråer, grossister, butikker og så videre, snakker vi om indirekte distribusjon. Hvilken distribusjonsform en bedrift til slutt velger, avhenger av flere forhold: behovet for kontroll med distribusjonen, økonomi, kunnskap om kundegruppen og egne ønsker om virksomhetsområde. Ikke alle bedrifter har økonomi til å bli gode på både produksjon og distribusjon.

Uansett hva slags alternativ en bedrift bestemmer seg for, er det viktig at avgjørelsen er gjennomtenkt! I videoen nedenfor ser du et humoristisk eksempel på hva som kan skje dersom vi velger feil distribusjonsform for produktet vårt.

Learning content

P for plass

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Vurderingsressurs