Hopp til innhold

Fagstoff

Wenche på kjøkken med ADL-gruppa

Wenche er på på jobb med en liten gruppe. Dette er en kjøkkenleksjon med tre elever. Det kan være elever som trenger svært mye hjelp.
To personer deler opp en løk på hvit skjærefjøl. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Aktiviteter i dagliglivet

ADL står for "Activities of daily living", aktiviteter i dagliglivet.

Når jeg er sammen med ADL-gruppa, er en del av jobben å ha en kjøkkenleksjon. I ADL-gruppa er det tre elever, og det kan være elever med behov for svært mye hjelp. Vi fokuserer gjerne på god kjøkkenbekledning, renslighet, hygiene, sunt kosthold, ergonomi og enkel matlaging.

Matlagingen har som mål å lære elevene å lage mat som de senere skal kunne lage selv der de bor. Vi fokuserer på å lage enkel mat i tråd med retningslinjene for et sunt kosthold.

Selvstendighet og livsmestring

Elevene lærer selvstendighet, og vi prøver å velge oppgaver som gjør at de mestrer oppgavene på kjøkkenet. Å gi gode tilbakemeldinger er viktig i denne situasjonen. Vi bruker god tid i starten på å gå gjennom kjøkkenleksjonen. Da fordeler vi oppgavene mellom elevene. Oppgavene lager vi med hensyn til elevenes egne ønsker og ferdigheter.

Eksempel på mat vi lager

  • grønnsakspizza
  • taco
  • tomatsuppe

Oppskriftene er vanligvis enkle. Ofte bruker vi ferdigmat som vi bare tilsetter vann eller melk, rører ut og koker.

Under matlagingen skal elevene trene på ulike oppgaver. Det kan for eksempel være å måle og veie, eller å dekke bordet.

Eksempel på oppgave

Eleven skal bruke 5 dl væske i en matrett. Eleven har problemer med å forstå hva 5 dl er.

Jeg kan bruke ulike måter for å hjelpe eleven med dette.

  • Jeg kan finner fram et desilitermål som viser nøyaktig 1 dl, og et litermål. Jeg viser eleven hvor mye 5 dl er på litermålet. Eleven kan fylle fem dl opp i litermålet og på den måten se sammenhengen mellom desiliter og liter.
  • De elevene som ikke klarer å lære seg mål og vekt, kan få spesielle målebegere, for eksempel rødt målebeger som tar 5 dl, og som passer til den oppskriften.

Borddekking

Ved å regne seg fram til hvor mange vi er i gruppa, finner eleven ut hvor mange han eller hun skal dekke på til, og finner fram riktig antall fat, glass, bestikk og kuvertasjetter. Jeg dekker først på for én person for å vise eleven hvordan det gjøres. Deretter dekker eleven selv på resten med veiledning av den voksne som hjelper til.

Tips: Dersom du har elever som ikke klarer å lære seg å dekke bordet, kan du lage dekkebrikker av voksduk. Klipp ut en dekkebrikke og tegn på tallerken, glass, kniv, skei og gaffel. Eleven kan bruke dekkebrikken til han eller hun har lært hva som skal dekkes på bordet. Klarer ikke eleven å lære dette, kan han eller hun fortsette å bruke brikken. Du kan også bruke en plakat.

Vi lager ferdig maten, dekker bordet og spiser måltidet sammen. Det viktige er trivsel, bordskikk og gode matvaner. Måltidet er en god arena for samtale og veiledning.

CC BY-SASkrevet av Guri Bente Hårberg.
Sist faglig oppdatert 26.11.2018

Læringsressurser

Den profesjonelle barne- og ungdomsarbeideren