Reiseliv

  1. Home
  2. ReiselivChevronRight
SubjectEmne

Topics

Filter

  • Behov og ønsker

    En god vert kjenner gjestens behov og ønsker. For å avdekke gjestens behov og ønsker trenger vi kunnskaper om behovsteori, motivasjon og kommunikasjon.

  • Turistattraksjoner og guiding

    Vi ser på norske turistattraksjoner og guidens behov for bred lokalkunnskap og god formidlingsevne.

  • Det helhetlige reiselivsproduktet

    Det helhetlige reiselivsproduktet omfatter transport, overnatting, måltider, aktiviteter, attraksjoner og severdigheter. Mange ulike aktører bidrar.

  • Personlig opptreden

    Din personlige opptreden er en viktig del av vertskapsrollen, og omfatter både oppførsel, klesdrakt og kroppsspråk.

  • Kulturelle særtrekk

    I vertskapsrollen er det viktig at du tar hensyn til kulturelle særtrekk hos gjestene.

  • Kommunisere på tysk

    Som vertskap møter du gjerne personer fra ulike steder i verden. Her viser vi eksempler på enkel formidling til tysktalende gjester.

  • Kommunisere på kinesisk

    Som vertskap møter du gjerne personer fra ulike steder i verden. Her viser vi eksempler på enkel formidling til kinesisktalende gjester.

  • Sikkerhet

    Sikkerhet kan defineres som evnen til å ha kontroll med risiko. Dette er viktig både for gjestene og personalet.

  • Informasjonskilder

    Ny teknologi gir oss mange muligheter til å skaffe oss informasjon om aktuelle reisemål, og hva reisemålet har å by på av attraksjoner, mat og overnatting.

  • Reiselivssegmenter

    Her ser vi på reiselivssegmenter som er grupper av turister, inndelt etter ulike ønsker og behov.

  • Bærekraftig reiseliv

    Vi ser på hva som menes med bærekraft, og hva et bærekraftig reiseliv innebærer for natur, kultur og økonomi.

  • Kjøpsatferd

    Kjøpsatferd handler om hva folk tenker og gjør når de søker etter, kjøper og bruker varer og tjenester.

  • Kvalitetsutvikling

    I dette emnet ser vi på hvordan kvalitetsutvikling er å utvikle og vedlikeholde god kvalitet som tar hensyn til kundenes krav til kvalitet.

  • Markedsføring

    Vi ser på hvordan markedsføring er planlegging og gjennomføring av aktiviteter som utføres for å øke salget av varer og tjenester.

  • Salgsprosessen

    Vi ser på hvordan selgeren kan styre salget gjennom en systematisk prosess i flere faser eller trinn, en såkalt salgsprosess.

  • Internasjonal markedsføring

    Norsk reiseliv markedsfører Norge som et reisemål der man kan oppleve vakker og ren natur sammen med lokal kultur og levemåte.

  • Salgs- og presentasjonsteknikk

    Gode ferdigheter i salgs- og presentasjonsteknikk er evne til å uttrykke seg muntlig og skriftlig, og å beherske relevante digitale verktøy.

  • Reservasjonssystemer

    Et reservasjonssystem, også kalt bookingsystem, kan brukes av både kunder og reiselivsmedarbeidere.

  • Webdesign

    Ved utarbeidelse av en nettside må vi tenke over hvilken informasjon vi vil ha på nettsiden, utseende og hvordan siden skal fungere.

  • Salgs- og markedsrett

    Ved markedsføring av reiselivsprodukter er det mange lover og regler som må følges, som markedsføringsloven, pakkereiseloven og ehandelsloven.

  • Reiselivsnæringens oppbygning

    Vi ser på reiselivsnæringens sammensetning, utbredelse og økonomiske betydning, og eksempler på organisering.

  • Trender i reiselivet

    Her skal vi se på hvordan vi kan bruke trender som utgangspunkt for å utvikle nye bærekraftige reiselivsprodukter.

  • Prissetting

    De vanligste metodene for prissetting er kostnadsbasert, markedsbasert og konkurransebasert.

  • Budsjett og regnskapsanalyse

    Budsjettering, budsjettkontroll og regnskapsanalyse er viktige oppgaver i økonomistyringen til en bedrift.

  • Starte egen bedrift

    Her tar vi for oss organisering og lover og regler du trenger å kunne dersom du skal starte opp din egen bedrift.

  • Driftsrutiner på et hotell

    I dette emnet ser vi på viktige driftsoppgaver for en resepsjonist på et hotell, som inn- og utsjekk og eventuelt management.

  • Sentralt regelverk

    Her får du en innføring i praktisk bruk av lover og regler som gjelder i reiselivet.

  • Etikk

    Emnet handler om etiske retningslinjer for reiselivet, og hvilke etiske utfordringer næringen står overfor.

  • Tverrfaglige oppgaver og heldagsprøver

    Her finner du tverrfaglige oppgaver og heldagsprøver som er utarbeidet av lærere på service og samferdsel.

  • Om resepsjonsfaget

    Her får du en oversikt over hva du må lære for å kunne ta fagbrev som resepsjonist.

Newsletter

Stay updated! Subscribe to the latest news from NDLA.