1. Home
  2. Helse- og oppvekstfag Vg1ChevronRight
  3. UtviklingChevronRight
  4. Ulike forutsetninger for utviklingChevronRight
  5. Ulike forutsetningerChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Ulike forutsetninger

Når vi bruker begrepet funksjonsnivå her henspiller det på en persons evne og mulighet til å fungere i sine omgivelser, og hvor stor evne personen har til å forstå og utføre handlinger.

Aktiv ungdom i rullestol.Foto

Når vi er små, lærer vi blant annet å gå, springe, hoppe, hinke osv. - og dette er en del av den fysiske utviklingen. Vi lærer å snakke, uttale lyder og ord, og til slutt sette sammen ordene til setninger som gir språket mening.

Den kognitive delen av hjernen utvikles sånn at vi kan forstå og løse både spørsmål og utfordringer vi møter på veien. Kognitiv utvikling beskrives også som intellektuell utvikling. Vi lærer å drøfte og reflektere, og vi kan vurdere forskjellige løsninger i ulike situasjoner.

Evnen til å omgås andre viser seg i møte med mennesker, og vår evne til å ta kontakt og få kontakt med andre er en vesentllig del av vår sosiale utvikling. Å fungere i et fellesskap med andre mennesker er viktig for å lære, og for å få venner og tilhøre et sosialt fellesskap. For noen grupper kan det å komme inn i et sosialt fellesskap være vanskelig. Noen innvandrere opplever blant annet at det er vanskelig å få norske venner, og da blir det også vanskelig å lære hva som forventes i fellesskapet.

Vi har kanskje hørt noen si at "hun fungerer dårlig sammen med Kari og Per, men ellers fungerer hun fint." Hva kan være årsaken til at slike uttalelser kommer?

Funksjonsnivå kan bety at vi fungerer forskjellig på ulike nivå i utviklingen, og at nivået kan variere i ulike sammenhenger. En baby fungerer ut fra sitt utviklingsnivå, og ungdommer ut fra sitt utviklingsnivå. En baby er for eksempel avhengig av andre for å få tilfredsstilt sitt behov for mat, mens en ungdom fint greier det på egen hånd.Det ene utviklingsområdet henger nøye sammen med de andre, og vi må lære oss å se de i sammenheng.

Hvilke opplevelser og erfaringer vi gjør i oppveksten har betydning for hvordan vi fungerer, og både arv og miljø har betydning for hvordan vi utvikler oss. For eksempel kan barn som har opplevd omsorgsvikt ha vansker i sosiale situasjoner der de må stole på andre.

Hvordan vi skal fungere på de ulike nivå henger sammen med hva vi forventer at mennesker skal greie på de ulike alderstrinn. Det kan være ulike forventninger i ulike kulturer, men stort sett fins det et allment forventet funksjonsnivå ut fra alder. Det er noe som er alderstypisk, selv om det kan være store variasjoner innenfor hvert nivå. Noen mennesker har funksjonsnedsettelser på ett eller flere områder. Før omtalte vi denne gruppen som funksjonshemmet, men i dag er vi mer opptatt av det de mestrer enn det de ikke mestrer. Begrepet mennesker med funksjonsnedsettelser er da bedre å bruke. En funksjonsnedsettelse kan være medfødt eller ervervet senere i livet.

Gode helsefremmende valg

Utfordringer til deg

  1. Hva trenger mennesket for å fungere?
  2. Noen kan fungere som ambulansesjåfør, men ikke som hudpleier. Hva kan grunnen være til det. Hva er ulikt?
  3. Hva er et funksjonsnivå?
  4. Hva må du tilegne deg kunnskap om for å kunne si noe om en persons funksjonsnivå?
  5. Noen eldre fungerer dårlig i sosiale sammenhenger, mens andre fungerer helt fint. Kan du tenke deg ulike årsaker til det?

Learning content

Ulike forutsetninger for utvikling

What is core content and additional content?
SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Nedsatt funksjonsevne

  • SubjectMaterialFagstoff

    Empowerment

  • SubjectMaterialFagstoff

    Utviklingshemming

  • SubjectMaterialFagstoff

    Å gruppere funksjonshemninger

  • SubjectMaterialFagstoff

    Universell utforming

  • SubjectMaterialFagstoff

    Kommunikasjon når barnet er utviklingshemmet

  • SubjectMaterialFagstoff

    Tegn til tale

  • SubjectMaterialFagstoff

    Kommunikasjon og nedsatt funksjonsevne

  • SubjectMaterialFagstoff

    Å bruke tolk

  • SubjectMaterialFagstoff

    Tilrettelegging for lærling med hørselshemning

  • SubjectMaterialFagstoff

    Språk og deltakelse er viktig

  • SubjectMaterialFagstoff

    Film fra NAKU: Om psykisk utviklingshemming

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Kroppsspråk

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter