Skip to content

  1. Home
  2. NDLA filmChevronRight
  3. FilmkunnskapChevronRight
  4. FilmanalyseChevronRight
  5. Der UntergangChevronRight
SubjectEmne

TOPIC

Der Untergang

Der Untergang skildrer Hitlers siste dager fra sekretæren Traudl Junges synsvinkel. Filmen har blitt både hyllet og kritisert for måten Hitler framstilles på.

Filmdetaljer

År: 2004

Varighet: 2 timer og 30 minutter

Sjanger: Dramadokumentar

Produsent: Bernd Eichinger

Skuespillere: Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes, Juliane Köhler, Heino Ferch, Christian Berkel, Matthias Habich Manus: Bernd Eichinger

Foto: Rainer Klausmann

Klipp: Hans Funck

Musikk: Stefan Zacharias

Regi: Oliver Hirschbiegel

Opprinnelse: Tyskland

Handling

Filmen starter med et intervju med den faktiske personen Traudl Junge på hennes eldre dager. Hun jobbet som Hitlers sekretær under andre verdenskrig. I klippet reflekterer Junge blant annet over hvordan hun som ung ikke forstod hva hun var innblandet i, og hun har vanskelig for å tilgi seg selv.

Etter Junges refleksjoner begynner den dramatiserte fremstillingen av det tredje rikets siste dager.

Andre verdenskrig går mot slutten, og Hitler har forskanset seg i en bunker i Berlin sammen med sin kone, Eva Braun, og sine nærmeste allierte. Her er også den unge Traudl Junge, i Alexandra Maria Laras skikkelse.

Om filmen

Filmen er basert på to skriftlige kilder: Hitler-historikeren Joachim Fests I Hitlers bunker – det tredje rikets siste dager (Damm 2004) og biografien til Hitlers sekretær, Traudl Junges Bis zur letzten Stunde. I tillegg bygger den på dokumentarfilmen om Junge, I dødvinkelen – Hitlers sekretær (Regi: Othmar Schmiderer og André Heller, 2002).

De fleste filmkritikerne er enige om at filmen holder seg godt til realitetene, og at Hitler er overbevisende framstilt av skuespilleren Bruno Ganz. Enkelte har likevel kritisert den realistiske spillestilen til Bruno Ganz, og hvorvidt det i det hele tatt er mulig å fremstille Hitler troverdig på film.

Dramaturgien i Der Untergang ligner den tradisjonelle Hollywood-dramaturgien. Filmen vil dermed kunne vekke typiske seer-reaksjoner, som slike filmer har vendt oss til. Et kjennetegn ved en slik dramaturgi er at du som ser filmen, vil kunne kjenne deg igjen i og identifisere deg med filmens hovedkarakterer. I en film som Der Untergang kan en slik identifikasjon være problematisk, om den ikke etterfølges av refleksjon.

Learning content

Der Untergang

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale