Skip to content

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  4. Det nasjonale og det globaleChevronRight
  5. Hvordan tolker vi ytringsfrihet?ChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Hvordan tolker vi ytringsfrihet?

Oppgave 1

I forbindelse med filmen "The Innocence of Muslims" har Afnan Ahmed (17) et innlegg i Si;D i Aftenposten (19. september 2012) under overskriften "Min kjære profet hånes". Her er første del av innlegget:

For hver gang de håner Muhammed (fred være med ham), blir min kjærlighet og respekt sterkere. For til og med i hans tid ble han hånet og behandlet dårlig. Hver gang dette skjer, hver gang karikaturer oppstår, så har man et ord å forsvare seg med: ytringsfrihet. Jeg begynner å lure, har friheten til å ytre seg blitt sterkere enn respekt? Har denne friheten retten til å trå over andre verdier? Er ytringsfriheten blitt sterkere enn toleranse og respekt?

Her er resten av innlegget: "Min kjære profet hånes - Innlegg av Afnan Ahmed"

Se filmklippet der Kokkvold snakker om ytringsfrihet:

Kokkvold om ytringsfrihet
  • Drøft innlegget i lys av Per Edgar Kokkvolds uttalelse om ytringsfrihet i klippet over.
  • Både i Afnan Ahmeds og Per Edgard Kokkvolds innlegg omtales kulturelle verdier. Hva er egentlig kulturelle verdier, og hvordan skiller de seg fra meninger og holdninger?

Oppgave 2

  • Synes du det kan se ut som den vestlige verden har gitt ytringsfriheten en overordnet verdi, mens man i Midtøsten har forbeholdt det guddommelige den plassen? Hva kan i så fall dette komme av?
  • Når føler DU deg krenket? Kan du si noe generelt om det? Har det eller har det hatt noe med kulturelle verdier å gjøre?

Oppgave 3

  • Som redaktør, ville du ha trykt tegningene i avisen din, eller lagt ut et youtube-klipp av filmen på nettsidene, dersom du visste at de hadde blasfemisk innhold?
  • Etter terroranslaget mot Charlie Hebdo tar mange til orde for at alle bør trykke tegningene? Hva synes du?

Learning content

Det nasjonale og det globale

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter