Skip to content

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonsteoriChevronRight
  4. Språk og samtaleanalyseChevronRight
  5. SamtaleanalyseChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Samtaleanalyse

Oppgave 1

Gjennomfør en samtaleanalyse av nedenstående utdrag av en dialog mellom tre gutter, Ronny, Oddbjørn og Chuma, 17-18 år gamle fra Oslo østkant.[1]

Dere skal lete etter følgende i samtalen:

  • samtaleemne
  • replikker og respons
  • tilbakemeldingssignaler
  • kultur
  • ordvalg
  • turtaking
  • overlapping
  • reparasjon
  • språkhandlingssekvenser
  • pauser

Drøft og begrunn funnene.

Situasjonen

Chuma sier ikke noe i dette utdraget, men er til stede og blir snakket om i de første replikkene. De sitter i et tomt klasserom, er med på et forskningsoppdrag der de bare skal snakke med hverandre. Derfor har de fått hver sitt informantnummer som Ronny kommenterer i første replikk:

  1. Ronny: <roper>Jævla bønder!</> (latter) <snakker til mikrofonen>Det var informant femogtjue som <leende>snakka faktisk.</> (latter)
  2. Oddbjørn: (latter) Ja. Står borti her. Han er fra Malaysia=, eller delvis da, han er kvart malaysisk og så er han halv afghansk e=h mynde. (latter)
  3. Ronny: Jeg gle- jeg gle- (latter)
  4. Oddbjørn: <leende>Og så er’n</>(utyd)
  5. Ronny: Og resten er atlanterhavsk-
  6. Oddbjørn: A-atlanterhavskrabbe og puddel. Han ser helt jævlig dust ut.
  7. Ronny: Ja. (latter)
  8. Oddbjørn: Vi liker’n, han er koselig.
  9. Ronny:<tilgjort?>Han er koselig.</>
  10. Oddbjørn: Ja. Han pleier å gjøre det vi ber’n om.
  11. Ronny: Han dreper bare en gang i uka.
  12. Oddbjørn: (latter)
  13. Ronny: (latter)
  14. Oddbjørn: Er litt lei av håret hans da. Men= det= det= det skal vel kanskje ikke jeg snakke om, siden jeg var hos frisøren i går.
  15. Ronny (latter) Jeg begynte å lure når det derre bomba horehuset kom gjennom døra asså,
  16. Oddbjørn: Ja.
  17. Ronny: Fy faen bare <utrop>e=y!</>
  18. Oddbjørn: Hvem var det eller?
  19. Ronny: Det var deg.
  20. Oddbjørn: Hva har skjedd?
  21. Ronny: Skj-skjønte at det var deg men e=h, så bare hue ditt så ut som det hadde vært gjennom krigen.
  22. Oddbjørn: M=m. Hva trur du skjer hvis jeg trykker på !de=n fine rød knappen som det står battery check på?
  23. Ronny: Da= sprenger hele dritten.
  24. Oddbjørn: Da gjør jeg’kke det.
  25. Ronny: Nei. Takk. Jeg vil gjerne beholde trynet mitt til nyttårsaften. (…)
  26. Oddbjørn: Ja, (latter) jeg syns det. (pause) Det er ingenting morsomt
  27. Ronny: (latter)
  28. Oddbjørn: å ta seg til her da, vi sitter bare her og snakker
  29. Ronny: (utyd)
  30. Oddbjørn: Det pleier egentlig vi aldri å gjøre. Bare sitte å snakke (utyd)
  31. Ronny: Vi pleier å banke noen og sånn da.
  32. Oddbjørn: Vi pleier å banke de og så pleier vi å sitte på t-banen og= tisse på gamle damer. Ellers så pleier vi å sitte i kantina og bare= schlæfe’n og kaste= kritt på lærere og sånn.
  33. Ronny: ja, Ellers så går vi alltid rundt og banner eh men vi kan’kke gjøre det nå som det er kassett ikke sant? (latter)
  34. Oddbjørn: Nei, kassett vet du.

Oppgave 2

Gjennomfør en samtaleanalyse av en klassesamtale, eller velg en samtalesekvens fra en film eller et TV-program

Drøft det som er aktuelt av følgende temaer:

  • samtaleemne
  • replikker og respons
  • tilbakemeldingssignaler
  • kultur
  • ordvalg
  • turtaking
  • overlapping
  • reparasjon
  • språkhandlingssekvenser
  • pauser
  1. 1«Ungdomsspråk». Hasund, I.K. Fagbokforlaget. 2006.

Learning content

Språk og samtaleanalyse

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter