Skip to content

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonsteoriChevronRight
  4. Språk og samtaleanalyseChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Joharis vindu

Hvordan oppstår misforståelser og kommunikasjonssvikt? Hvorfor er det slik at mennesker som er åpne og samtidig lyttende, klarer å kommunisere godt? Hvordan kan man få innsikt i hvordan man kommuniserer selv, og hvordan man virker på andre?

Joharis vindu er en kommunikasjonsmodell som ble utviklet på 1950-tallet av psykologene Joseph Luft (som bidro med Jo- i navnet på modellen) og Harrington Ingham (som bidro med Hari-). I denne miniforelesningen forklarer psykolog Helga Myseth denne kommunikasjonsmodellen. Vi skal etterpå se på noen problemstillinger rundt modellen.

Oppgave 1

Se vidoene der Helga Myseth forklarer hva Joharis vindu er:

Hør Helga Myseth forklare Joharis vindu

Oppgave 2

Hva kjennetegner kommunikasjonsstilen til en person med:

  • et stort åpent felt?
  • et stort blindt felt?
  • et stort skjult felt?
  • et stort ukjent felt?

Oppgave 3

Hvordan ville Facebook-profilen til en fiktiv person som har en av disse kommunikasjonsstilene se ut?

  • Lag en slik fiktiv profil, angi interesser, relasjoner, "likes" personen vil gi, og annen informasjon du tror personen ville ha gitt om seg selv.
  • Hvordan ser denne personen ut? Prøv å finne et bilde.

Oppgave 4

Lag rollespill der personer med ulike kommunikasjonsstiler opptrer (for eksempel en med et stort åpent felt og en med et stort skjult felt, to med store skjulte felt og en med et stort åpent felt og en med et stort blindt felt).

  • Framfør rollespillene og la de andre i klassen gjette hvilke kommunikasjonsstiler som er brukt.
  • Diskuter hvordan situasjonene der det er dårlig kommunikasjon, kan snus til god kommunikasjon.

Oppgave 5

  • Noen personer er svært åpne og byr på seg selv. Er dette alltid god kommunikasjon?
  • Hvordan kan vi lære å kommunisere godt gjennom modeller som Johari-vinduet?

Learning content

Språk og samtaleanalyse

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter