Skip to content

  1. Home
  2. Kommunikasjon og kulturChevronRight
  3. KommunikasjonsteoriChevronRight
  4. Språk og samtaleanalyseChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Hersketeknikker

Hersketeknikker er uttrykksmåter og atferd som noen bruker for å få andre til å føle seg underlegen og dum. Dersom vi kjenner igjen knepene, kan det være lettere å vite hva vi skal gjøre hvis vi blir utsatt for dem.

Om hersketeknikker – Store Studio

I videoklippet forteller Hilde Sandvik litt om hersketeknikker. Sammen med Jon Risdal har hun utgitt boka Hersketeknikker.[1]

De fem hersketeknikkene

Dette er de første hersketeknikkene som tidligere politiker og professor i sosialpsykologi Berit Ås identifiserte på 1970-tallet:

  • latterliggjøring
  • usynliggjøring
  • tilbakeholdelse av informasjon
  • fordømmelse uansett hva du gjør
  • påføring av skyld og skam

De vanligste hersketeknikkene

Mennesker som bruker hersketeknikker, er først og fremst opptatt av å vise at de har makt. De klarer ofte å "vinne" en diskusjon fordi motparten blir usikker, kanskje til og med redd. Vi skal her se nærmere på noen hersketeknikker som du sikkert kan kjenne igjen. Du har kanskje også brukt dem selv, uten å tenke over hva du egentlig gjorde?

Latterliggjøring

Nedsettende kommentarer og personkarakteristikker kan få motparten til å bli sint og miste besinnelsen, eller til å bli såret og taus. I begge tilfeller "vinner" den som manipulerer. "Du er så søt når du er sint!" "Det du sier, er helt høl i huet!" "Noe annet var ikke å vente fra deg. Vi vet da alle at du ikke gjør annet enn å smiske for læreren!"

Et nedlatende kroppsspråk er en annen effektiv måte å forstyrre og såre andre på. Den som ler overdrevent, skjærer grimaser, himler med øynene og løfter øyenbrynene, gir tydelig til kjenne at han ikke tar den som taler, alvorlig.

Stadige avbrytelser

En som til stadighet avbryter en person som snakker, formidler indirekte: "Jeg gidder ikke å høre på det du sier. Det jeg har å komme med selv, er mye viktigere." De fleste blir irriterte når de aldri får snakke ferdig, og når folk er sinte, tenker de gjerne mindre klart. Dermed får den som avbryter, enda en fordel i diskusjonen.

Usynliggjøring

Det er en grunnregel i alle slags samtaler at vi gir hverandre respons. Hvis ingen kommenterer det vi sier, blir vi gjerne usikre og begynner å lure på om vi har sagt noe uvesentlig eller dumt. Hvis dette skjer mange nok ganger, skal det etter hvert mye til før vi igjen tør å ta ordet. Vi blir "usynlige".

Dobbeltstraffing

Med dobbeltstraffing mener vi at samme hvordan vi reagerer, tolkes reaksjonen i verste mening. I videoklippet ovenfor så du et utdrag fra et program med Linn Skåber. Skåber demonstrerer på en mannlig kollega hva det vil si å ha "null sjanse": "Gå på kjøkkenet og smør en brødskive til meg", kommanderer hun. Når mannen blir forvirret og protesterer mot noe som han synes er urimelig, gjør Linn narr av reaksjonen hans. Hadde han reist seg og virkelig laget en brødskive til henne, ville hun sannsynligvis også ledd av dét og påstått at han da måtte skjønne en spøk.

Les mer om hersketeknikker

  1. 1«Hersketeknikk». Risdal, Jon Sandvik, Hilde. Spartacus. 2007.

Learning content

Språk og samtaleanalyse

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter