Oppgave 1
Lag deg en oversikt over hva som kjennetegner begrepene tradisjon, modernitet og postmodernitet innenfor de fire områdene. Lag et skjema likt det i oppgave 2, men bare med disse punktene i første kolonne:
- Stadier i historien
- Kunnskapsidealer
- Levemåter
- Medier og teksttyper
Finn gjerne egne eksempler på historiske hendelser og tekster du mener kan knyttes til begrepene. Bruk kunnskap fra norsk, religion, historie og programfag.
Oppgave 2
Finn trekk ved deg selv som kanskje kan være eksempel på at du representerer flere av de fenomenene vi har sett på.
- Bruk skjemaet nedenfor og kryss av i de kolonnene du kjenner deg best igjen i. Lag ei liste over de tradisjonelle, de moderne og de postmoderne verdiene dine.
- Sammenlign/diskuter i klassen.
Samfunnsområde | Tradisjon | Modernitet | Postmodernitet |
---|---|---|---|
Religion og vitenskap | Religionen står sterkt, Gud holder alt på plass og gir alle forklaringer | Vitenskapen vokser fram som forklaringsmodell, erstatter Gud | Religiøse spørsmål er gjerne viktige, men ikke nødvendigvis knyttet opp til bare én religion |
Produksjon, utdanning og arbeid | Selvforsynt, gården som arbeidsplass | Flere muligheter også utenfor familien og gården | Sette sammen sin egen utdanning ut fra egne interesser |
Individ og familie | Familien står sterkt | Individ framfor familie, den enkelte har rett og plikt til å ta egne valg uavhengig av familien | Utvidet familiebegrep |
Mediebruk | Kunnskap og ideer for det meste formidlet gjennom tale | Kunnskap og ideer formidlet gjennom skrift | Kunnskap formidlet gjennom mange ulike teksttyper og medier |
Oppgave 3
Presenter tekstene nedenfor i lys av fenomenene tradisjon, modernitet og postmodernitet.
- Alexander Kielland: Brev 1869-1883: Til Beate Ramsland 9/10 1869
- Maleriet Selvportrett ved vinflasken (1906) av Edvard Munch
- Et valgfritt blogginnlegg.
Drøft individets framstilling av seg selv i de ulike tekstene. Spørsmål som kan hjelpe deg i gang:
- Hvordan er tekstene bygget opp av ulike elementer?
- Hva har sjangeren å si for tekstenes funksjon?
- Hva er forholdet mellom forfatter og forteller?
- Tekst og kontekst: Hva har kommunikasjonssituasjon og brukssammenheng å si for din og andres tolkning av utdragene?
- Hva er forholdet mellom tekst og virkelighet?
Learning content
Tradisjon, modernitet og postmodernitet
What is core content and additional content?
Fagstoff
Stadier i historien
Core content is a subject that is on the curriculumKunnskapsidealer
Core content is a subject that is on the curriculumLevemåter
Core content is a subject that is on the curriculumMedier og teksttyper
Core content is a subject that is on the curriculumAndre skillelinjer
Core content is a subject that is on the curriculumEndring i sjangermønstre
Core content is a subject that is on the curriculumSkjønnlitteratur og sakprosa
Core content is a subject that is on the curriculumSkjønnlitterære sjangrer i endring
Core content is a subject that is on the curriculumFra brev til e-post
Core content is a subject that is on the curriculum"Jeg blogger, altså er jeg"
Core content is a subject that is on the curriculumVirkelighets-TV?
Core content is a subject that is on the curriculumFra Filmavisen til nyhetskanaler
Core content is a subject that is on the curriculumVideoblogging
Core content is a subject that is on the curriculumJulekortets historie
Additional content is a subject that is not on the curriculumAdditional content is a subject that is not on the curriculum
Oppgaver og aktiviteter
Fra brev til e-post?
Core content is a subject that is on the curriculum- Core content is a subject that is on the curriculum
Tradisjon, modernitet og postmodernitetYou are here
Sjangerteori
Core content is a subject that is on the curriculumNovellesjangeren
Core content is a subject that is on the curriculumNyheter da og nå
Core content is a subject that is on the curriculum