Når du skal framføre et budskap, kan du gjøre det i ulike sjangere og med mange forskjellige virkemidler. Du velger ikke samme ord i en tale til familien din som når du skal holde et debattinnlegg. Hvordan finner du de riktige ordene?

Stil og sjanger
Som regel vil du i en skoleoppgave få beskjed om hvilken sjanger teksten din skal være i. Du har lært hva som kjennetegner de ulike sjangrene når det gjelder stilnivå, innhold og form. Som regel er det lurt å ikke bryte med disse sjangerforventningene. Du må derfor tenke over hvilken stil som skal prege teksten din.
Humor og ironi fungerer dårlig i en artikkel eller en jobbsøknad, men kan gjøre stor lykke i et kåseri. I en artikkel vil vi derimot gjerne legge oss på en saklig stil med mer eller mindre nøytral ordbruk. Vi bruker gjerne begrepene høystil, middelstil og lavstil for å forklare forskjellene på stilnivå.
- Høystil er når du bruker et formelt og høytidelig språk, gjerne med fremmedord eller mange språklige bilder. Det blir gjerne brukt høystil når man snakker om alvorlige emner.
- Lavstil er når du bruker et muntlig språk med slang og banneord. Tradisjonelt blir lavstil knyttet til følelser og brukt for å skape humor eller vise aggresjon.
- I de fleste tekster du skal lage på skolen forventer vi middelstil, som altså legger seg mellom det høytidlige og det veldig uformelle.
Mottakerbevissthet
Du må også ta hensyn til hvem som er mottaker. Du snakker og skriver annerledes til barneskoleelever enn til studenter på universitetet, selv om temaet er det samme. Mottakerene har ulikt kunnskapsnivå. Du må altså tilpasse språket ditt til anledningen. Alle disse vurderingene hører hjemme i eloqutiofasen.
Learning content
Hva vil vi med teksten?
Læringssti
Kunsten å overbevise
Core content is a subject that is on the curriculum
Fagstoff
Språkfunksjoner
Core content is a subject that is on the curriculumSannhetsinnholdet i en ytring
Core content is a subject that is on the curriculumSpråkhandlinger
Core content is a subject that is on the curriculumIndirekte språkhandlinger
Core content is a subject that is on the curriculumRetorikk
Core content is a subject that is on the curriculumDe fem arbeidsfasene i retorikken
Core content is a subject that is on the curriculumInventio og dispositio
Core content is a subject that is on the curriculum- Core content is a subject that is on the curriculum
ElocutioYou are here
Memoria
Core content is a subject that is on the curriculumActio
Core content is a subject that is on the curriculumDe tre appellformene
Core content is a subject that is on the curriculumKairos og aptum
Core content is a subject that is on the curriculumUlike talemåter
Core content is a subject that is on the curriculum
Oppgaver og aktiviteter
Språkbruksanalyse
Core content is a subject that is on the curriculumAnalyser sammensatte tekster
Core content is a subject that is on the curriculumAnalyser taler
Core content is a subject that is on the curriculumLag en reklamefilm
Core content is a subject that is on the curriculumHvordan argumenterer du?
Additional content is a subject that is not on the curriculumAdditional content is a subject that is not on the curriculumHva appellerer argumentene dine til?
Additional content is a subject that is not on the curriculumAdditional content is a subject that is not on the curriculum