1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Journalistikk, informasjon og reklameChevronRight
  4. JournalistikkChevronRight
  5. Krig på TV-skjermenChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Krig på TV-skjermen

Krig føres ikke bare med stridsvogner og raketter, men også med ord og bilder. På TV-skjermen kjemper livredde israelske familier og lemlestede palestinske småbarn om vår sympati.

En far kommer med et såret barn til sykehus i Gaza
Krig i Gaza

Les artikkelen Filmskaperen som deltager eller tilskuer

Oppgave 1

Se traileren til Vibeke Løkkebergs film Gazas tårer:


Løkkeberg omtaler selv filmen som en dokumentarfilm. Enkelte kritikere mener perspektivet er så ensidig at filmen må karakteriseres som ren propaganda.

  1. Beskriv det perspektivet som er brukt i filmen.
  2. Hvilke grep bruker Løkkeberg for å skape sympati for hovedpersonen?
  3. Hvorfor tror du noen føler seg provosert av denne filmen?
  4. Forteller denne filmen en sann historie? Begrunn svaret ditt.

Oppgave 2

Se Tine Andersens musikkvideo

  1. Hva er budskapet i denne musikkvideoen?
  2. Hvilke virkemidler er brukt for å få fram dette budskapet?
  3. Tror du denne filmen provoserer like mye som Løkkebergs film? Begrunn svaret.

Oppgave 3

De fleste journalister velger en observerende rolle når de formidler hva som skjer under en krig. Noen journalister og filmskapere velger en deltagende rolle.

  • Hva går forskjellen ut på?
  • Hvorfor er objektivitet viktig i journalistikken?
  • Finn eksempler på medietekster som er sett ut fra et deltagende perspektiv. Hva oppnår den som velger et slikt perspektiv?

Oppgave 4

Sommeren 2014 raste det en debatt i sosiale medier om måten NRK-journalisten Sissel Wold og TV2-reporteren Fredrik Græsvik dekket krigen i Gaza på. Les artikkelen TV2-reporter fikk over 2000 hatmeldinger

  1. Hva gikk kritikken ut på?
  2. Hvordan reagerte Wold og Græsvik på hatmeldinger i sosiale medier?
  3. Bør det være tillatt for en journalist å ytre personlige følelser på Facebook og Twitter samtidig som man rapporterer for etablerte nyhetsmedier?

Oppgave 5

Propaganda er bevisst manipulering av folks følelser og tanker ved hjelp av sterke virkemidler for å fremme bestemte oppfatninger og handlingsmønstre. Propaganda er en viktig del av moderne krigføring.

Les artikkelen Gaza-krigen: Slik prøver partene å påvirke deg .

  1. Hvilke retningslinjer inneholder mediemanualene til Israel og Hamas for hvordan sannheten skal framstilles i denne krigen?
  2. Studer valg av bilder og videoklipp fra Gaza-krigen og andre krigshandlinger i Midtøsten i nettutgaver av den israelske avisen Jerusalem Post (https://www.breakingisraelnews.com/#/) og den palestinske avisen Al Quds (http://www.alquds.co.uk/). (Søkeord: war 2014 Gaza)
    - Hvilket motiv er valgt som hovedbilde?
    - Hvilke historier forteller bildene og videoklippene?

  3. Studer valg av bilder og videoklipp i norske nettaviser fra Gaza-krigen.
    (Søkeord: krig 2014 Gaza)
    - Hvorfor tror du norske aviser har valgt nettopp disse bildene?

Oppgave 6

Studer bildene nedenfor fra krigen mellom Israel og Hamas i Gaza.

Hvorfor velger partene å fokusere på nettopp slike motiver i denne konflikten?

Oppgave 7

Sammenlign måten fienden fremstilles på i denne plakaten med fiendebildene fra 1. og 2. verdenskrig (se for eksempel plakater i Propagandagalleriet).

  1. Hvilke egenskaper tillegges fienden?
  2. Finnes det noen likheter mellom disse fiendebildene?

Learning content

Journalistikk

What is core content and additional content?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale

  • SharedResourceDelte ressurser

    Grenseløs journalistikk

  • SharedResourceDelte ressurser

    Min nye kollega, NTB-roboten Bob

  • SharedResourceDelte ressurser

    Page One: A Year Inside the New York Times

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff