1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Medietekster og medieanalyseChevronRight
  4. FilmanalyseChevronRight
  5. Analyse av anslaget til Sin City del 2ChevronRight
SubjectMaterialFagstoff

Fagartikkel

Analyse av anslaget til Sin City del 2

Selv om film noir-filmer ofte har en litt uoversiktlig struktur, har de som regel en klassisk dramaturgisk oppbygning. I anslaget i Sin City fremheves den dramaturgiske spenningskurven gjennom ulike utsnitt og kameravinkler fra fugleperspektiv til nærbilder.

tegnserierute Sin City
Filmen er basert på tegneserieskaper og co-regissør Frank Millers tegneserier med samme navn, og fikk Technical Grand Prize for beste visuelle utforming i 2005.

Avstand og nærhet

Vi følger møtet mellom den rødkledde kvinnen og den fremmede mannen fra avstand til nærhet, fram til kvinnen blir drept. Sekvensen åpner og avsluttes med et totalbilde. Ettersom forholdet mellom kvinnen og mannen utvikler seg, går kamera tettere på.

  • Første bilde er et totalbilde av kvinnen med byen i bakgrunnen.
  • I neste tagning er det et toskudd av kvinnen i halvnært og mannen i halvtotalt utsnitt.
  • I tredje innstilling (0:33) får vi et halvnært toskudd av dem begge.
  • Så følger et nærbilde av to armer der mannen rekker henne en sigarett (0:37).
  • Deretter nok et toskudd med et halvnært bilde av begge (0:41).
  • Så kommer en rekke nærbilder: først av ham forfra (0:44), så av henne (0:49), som i en klassisk framstilling av dialog med såkalt shot reverse shot.
  • Videre (1:08) et nært reaksjonsbilde der hennes grønne øyne blir synlige, og hun smiler forførerisk og snur seg.
  • I neste toskudd (1:17) står kvinnen med ryggen til. Her zoomer kamera sakte inn på dem mens mannen forteller at han har jaktet lenge på henne, og forstår at hun trenger å slippe å være alene.
  • Deretter klippes det igjen mellom en rekke nærbilder før vi ser dem i omfavnelse i silhuett i svart-hvitt i totalbilde på terrassen (1:50). Her faller regnet som snø, og han formidler gjennom voice-over at det hele blir elektrisk.
  • Nærheten mellom dem formidles videre gjennom et nærbilde i 30 sekunder, der tiden strekkes ut og bygger opp spenningen og intensiteten fram mot klimaks eller antiklimaks (fra 1:55 til 2:25).

Dvelende kamerabevegelser

Både i film noir og i tysk ekspresjonistisk film var det vanlig med lange tagninger med kamerabevegelser. Slik er det også her. Kamera tilter (2:06) oppover slik at nesten hele mannens ansikt vises, mens vi bare ser den øvre delen av hodet til kvinnen. Hodet hennes blir så liggende på hans skulder. Blikkretningen hennes er trengt opp mot venstre billedkant mens han har mye luft i sin blikkretning.

Så (2:17) lyder et skudd, og hun faller mot skulderen hans mens kamera nok en gang tilter oppover, og revolveren hans kommer til syne (2:20). Kamera hviler deretter på nærbilde av de to til det avløses av et totalbilde i fugleperspektiv der han forteller gjennom voice-over at han holdt henne fast til hun var død. Den røde kjolen framheves mot det hvite regnet som treffer terrassen. Til slutt (2:37 til 2:47) zoomes det ut og landskapet formes som bokstavene i Sin City.

Oppsummering

I anslaget til Sin City finner vi mange referanser til film noir i lyssetting, valg av musikk, bruk av voice-over, måten karakterene er framstilt på, bruk av dvelende scener og valg av dramaturgi.

Men Sin City følger også normer som vi forbinder med amerikansk mainstreamfilm. Anslaget har en klassisk dramaturgi. Kvinnens sårbarhet er lite forenlig med rollen som femme fatale. Bruk av moderne grafiske elementer representerer også et brudd med den klassiske film noir-filmen.

Linn Jeanette Fylkenes har skrevet en masteroppgave om Sin City:

Sin City: Fra grafisk roman til film

Learning content

Filmanalyse

What is core content and additional content?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmanalysens hva og hvorfor

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmanalyse i tre steg

  • SubjectMaterialFagstoff

    Slik analyserer du et fjernsynsdrama

  • SubjectMaterialFagstoff

    Analyse av dramaserien Halvbroren del 1

  • SubjectMaterialFagstoff

    Analyse av dramaserien Halvbroren del 2

  • SubjectMaterialFagstoff

    Veiviseren (Ofelaš)

  • SubjectMaterialFagstoff

    Innvandrerperspektiv i norsk film

  • SubjectMaterialFagstoff

    Hollywood-modellen

  • SubjectMaterialFagstoff

    Analyse av anslaget til Sin City del 1

  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmordliste

  • SubjectMaterialFagstoff

    Samene – et urfolk i nord

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Ritualer og materielle uttrykk i tradisjonell samisk religion

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmanalyse

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Mal for filmanalyse

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Analysemal: Requiem for a dream

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Se filmen Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Hva handler filmen Pulp Fiction om?

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Karakterene i Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Fortellerperspektiv i Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Konflikter og vendepunkt i Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Fortellerstruktur i Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Dramaturgi i Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmhistoriske referanser i Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
  • SubjectMaterialFagstoff

    Filmatiske virkemidler i Pulp Fiction

    Additional content is a subject that is not on the curriculum
    AdditionalTilleggstoff
SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter

SubjectEmne

Kildemateriale