Farger fanger oppmerksomheten vår, vekker følelser, framkaller minner og skaper stemninger. Farger kan være en del av komposisjonen i et bilde, men også ha en egen symbolsk betydning.

Varme og kalde farger

Det finnes ulike måter å dele inn og beskrive farger på. Den sveitsiske maleren og kunstpedagogoen Johannes Itten (1888–1967) har skapt en fargelære som fortsatt er godt kjent og mye brukt. Itten plasserte fargene i en fargesirkel. Innerst i fargesirkelen finner vi grunnfargene (primærfargene) rødt, blått og gult. Vi kan blande fram de fleste andre fargene ved hjelp av dem.
Fargene i venstre halvdel av fargesirkelen kaller vi gjerne for kalde farger, mens fargene i høyre halvdel av fargesirkelen kalles varme farger. Kalde farger assosierer vi gjerne med kulde, klarhet og avstand. Varme farger understeker varme og nærhet.
Kontraster
Kontraster fanger gjerne oppmerksomheten vår og tydeliggjør budskapet i et bilde. Den sterkeste kontrasten får vi når vi stiller de tre grunnfargene opp mot hverandre. Også komplementærfarger (farger som står overfor hverandre i fargesirkelen) gir en tydelig kontrastvirkning. Kald–varm-kontrast får vi ved å stille opp kalde og varme farger mot hverandre. Lys–mørk-kontrast er en annen type kontrast som ofte blir brukt.
Å kommunisere ved hjelp av farger
De fleste av oss har en yndlingsfarge som vi liker spesielt godt. Men fargenes egenskaper oppfatter vi forbausende likt. Vi assosierer farger med varme og kulde, med tyngde og letthet, med ro eller aktivitet. Nettopp fordi vi har denne felles oppfattelsen, denne innebygde tolkningen som er programmert i underbevisstheten vår, kan og bør vi bruke fargene som et effektivt kommunikasjonsmiddel.
Idium, et mediebyrå som blant annet leverer tjenester innen digital markedsføring, har laget en oversikt over de mest brukte fargene for bedrifter og hva fargene assosieres med. Blå viser seg å være den mest brukte fargen blant store merker i verden. På andreplass finner vi rød og på tredjeplass er sort/grå-skalaen. På fjerdeplass dukker gult opp.

- Blå er pålitelig, troverdig, sikker og ansvarlig. Det er en populær farge blant firmaer innen: teknologi, helse, omsorg, finans, energi, jordbruk og flyselskaper.
- Rød er aggressiv, energisk, provoserende og fanger oppmerksomheten. Det er en populær farge innen industrier som: mat, teknologi, biler og jordbruk.
- Sort er prestisje, verdi, tidløs og sofistikert. Den brukes i industrier som: teknologi, biler og klær.
- Gul er positivitet, lys, varme, motivasjon og kreativitet. Den er mye brukt innen industrier som: mat, energi og husholdning.
- Lilla er kongelig, sofistikert, nostalgisk, mystisk og spirituell. Den er populær innen felt som: teknologi, helse, omsorg og finans.
- Grønn er rikdom, helse, prestisje og ro. Den er populær innen industrier som: mat, teknologi, finans, energi og husholdning.
- Oransje er vitalitet, moro, sprudlende og leken. Det er en populær farge innen: teknologi og helse.
- Brun er jordnær, naturlig, enkel og holdbar. Den er populær innen felt som: klær, biler og jordbruk.
- Hvit er ren, uskyldig, nobel og myk. Den brukes mye i industrier som: klær og helse.
Kilde: Idium: Bedre nettsider med riktige farger
Fargesymbolikk
Farger kan ha symbolsk betydning, og noen ganger utnytter fotografen eller mediegrafikeren denne funksjonen. Men hva en farge betyr, kan variere fra kultur til kultur. I vår kultur blir fargen gul ofte assosiert med falskhet, mens den står for troskap i Øst-Asia. Derfor er det viktig å tenke nøye over hvem som er den primære målgruppa vi kommuniserer med.
Farger kan dessuten ha flere betydninger. Rødt kan for eksempel symbolisere både kjærlighet, varme, fare og revolusjon. Svart er ofte symbol for død og sorg. Hvitt symboliserer også sorg, men i tillegg renhet. Blått er evighetens farge. Fra gammelt av var fargen purpur forbehold kongen eller keiseren. (Kilde: Store norske leksikon)
Learning content
Medieanalyse
Læringssti
Tegn, tolking og analyse
Core content is a subject that is on the curriculumBildeanalyse
Core content is a subject that is on the curriculumDataspill, analyse og anmeldelse
Core content is a subject that is on the curriculumHvordan analysere et nettsted?
Core content is a subject that is on the curriculum
Fagstoff
Analysemodeller
Core content is a subject that is on the curriculumVirkelighet eller speilbilde?
Core content is a subject that is on the curriculumTolking av tegn
Core content is a subject that is on the curriculumSymboler
Core content is a subject that is on the curriculum- Core content is a subject that is on the curriculum
Farger som virkemiddelYou are here
Analyse av medieuttrykk
Core content is a subject that is on the curriculumBildet som medietekst
Core content is a subject that is on the curriculumBilder i bruk
Core content is a subject that is on the curriculumBildeutsnitt
Core content is a subject that is on the curriculumBalanse, gjentakelse og linjer
Core content is a subject that is on the curriculumBildeanalyse
Core content is a subject that is on the curriculumFlagget som symbol i propaganda
Core content is a subject that is on the curriculumBilder endrer verden
Core content is a subject that is on the curriculumHva kjennetegner dataspill?
Core content is a subject that is on the curriculumSpillere av dataspill
Core content is a subject that is on the curriculumOm hvordan beskrive et nettsted
Core content is a subject that is on the curriculumHvordan analysere et nettsted?
Core content is a subject that is on the curriculumHuskeliste ved utforming av analyseoppgaver
Core content is a subject that is on the curriculum
Oppgaver og aktiviteter
Fra ikon til verbaltekst
Core content is a subject that is on the curriculumSkrik som motiv
Core content is a subject that is on the curriculumBilder med sterke symboler
Core content is a subject that is on the curriculumHva sier bildet om politikeren?
Core content is a subject that is on the curriculumBeskriv et maleri av Mona Lisa
Core content is a subject that is on the curriculumNår teksten forankrer tolkingen av bildet
Core content is a subject that is on the curriculumBarnet og gribben
Core content is a subject that is on the curriculumAnalyser et symbolsk bilde
Core content is a subject that is on the curriculumLikestilling 2013
Core content is a subject that is on the curriculumVår tids ikoner
Core content is a subject that is on the curriculumAnalyser et madonnabilde
Core content is a subject that is on the curriculumVurder spillet Pac-Man
Core content is a subject that is on the curriculumAnalyser og anmeld et dataspill
Core content is a subject that is on the curriculumVurder nettsteder
Core content is a subject that is on the curriculumVurder en personlig blogg
Core content is a subject that is on the curriculumAnalyser et nettsted
Core content is a subject that is on the curriculum