1. Home
  2. Medie- og informasjonskunnskapChevronRight
  3. Medietekster og medieanalyseChevronRight
  4. Fortelleteknikk i medieteksterChevronRight
  5. Oppgave om bobler og effektlyderChevronRight
TasksAndActivitiesOppgaver og aktiviteter

Oppgave

Oppgave om bobler og effektlyder

Det er stor forskjell på hvordan tegnerne bruker boblespråk og lydeffekter i en actionserie og i en vanlig humorstripe. I denne oppgaven skal du beskrive og sammenlikne bruken av bobler og andre lydeffekter i to tegneserier.

Oppgave 1: Miracleman

Studér siden fra serieheftet Miracleman.

  • Hvilke virkemidler bruker tegneren for å få fram dialogen og lydsiden i scenen?
  • Hvordan ser vi hvem som snakker slik at vi skjønner vi rekkefølgen i dialogen?
  • Hvordan uttrykkes ulik lydstyrke?
Miracleman tegneserie side. Illustrasjon.
Miracleman: © copyright Eclipse Comic Books

Oppgave 2: Pondus

Se på Pondusstripen.

  • Hvordan tegnes boblene her i forhold til Miracleman?
  • Hvordan formidler tegneren stemmebruken til personene?
  • Hvor har tegneren brukt lydmalende ord?
  • Hvordan passer bobletekst og lydeffekter til handlingen i de to seriene?
Pondus-stripe. Illustrasjon.
Pondus

Learning content

Fortelleteknikk i medietekster

What is core content and additional content?
SubjectEmne

Læringssti

SubjectEmne

Fagstoff

SubjectEmne

Oppgaver og aktiviteter