Hopp til innhold

Fagstoff

Salt

Saltinnholdet i kosten vår er omtrent det dobbelte av hva som er anbefalt. Mye av saltet i norsk kosthold kommer fra halv- og helfabrikat.
Ulike typer salt, saltbøsser og treskjeer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Skjult salt

I mange matvarer er det mye salt som framhever andre smaker. Skjult salt finnes i mye halvferdig mat og i ferdigmat. Mat laget fra bunnen av er ofte et bedre alternativ når vi skal begrense saltinntaket. Lær deg å lese næringsinnholdet på maten du kjøper.

Tilberedning av mat for andre

Skal du tilberede mat for andre, er det viktig at du bruker ingredienser som ikke inneholder for mye salt. Det er mange grønnsaker, urter og krydder som gir gode smaker. Du skal ha kunnskap om næringsinnhold i ulike ferdigprodukter, krydderblandinger og tørrvarer. Dette fordi du skal bidra i arbeidet med gode helsefremmende valg i samarbeid med dem du jobber med.

Tiltaksplan for reduksjon av saltinntak

Helsedirektoratet har laget en tiltaksplan for å redusere saltinntaket i befolkningen. I tiltaksplanen står det at å redusere saltinntak er et av de mest effektive tiltakene for å forebygge høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Målet med det helsefremmende arbeidet er at hele befolkningen skal redusere saltinntaket.

Utfordringer til deg

  1. Les Helsedirektoratets kostråd om salt på Helsenorge. Ta notater av det du leser.
  2. Hvorfor er det så viktig å redusere saltinnholdet i kosten?
  3. Gi eksempler på hvordan du kan redusere saltinnholdet i kosten.
  4. Gå sammen i grupper og finn oppskrifter der dere reduserer saltinnholdet. Bruk tips fra Helsedirektoratet og din egen kreativitet når dere endrer oppskriftene. Lag matrettene og vurder resultatet.
  5. Hvorfor bør vi være ekstra oppmerksomme på saltinnholdet i kosten til små barn?
Kilde

Helsedirektoratet. (2019, 7. mars). Oppfordrer folk til å halvere saltinntaket. https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/oppfordrer-folk-til-a-halvere-saltinntaket

CC BY-NC-SASkrevet av Agnes Brønstad, Guri Bente Hårberg, Trine Merethe Paulsen og Hege Nikolaisen.
Sist faglig oppdatert 19.12.2023

Læringsressurser

Matvaregruppene