Hopp til innhald

Fagstoff

HMT innanfor transport

Nokre yrkesgrupper innanfor service og samferdsel har spesielle utfordringar når det gjeld helse, miljø og tryggleik. Her skal vi sjå litt på transport og yrkessjåførar. Utan transport – ingen varehandel! Innsikt i kvardagen til andre yrkesgrupper kjem godt med både i planlegging og i dagleg arbeid.
Rosa lastebil
Opne bilete i eit nytt vindauge

Utfordringar i transport

Uregelmessig arbeidstid, søvn og kvile gjer at spesielt buss- og lastebilsjåførar er utsette for typiske livsstilssjukdommar. Ei undersøking som blei offentleggjord i 2011, tyder på at tilsette i transport og samferdsel trivst dårlegare på jobben enn folk i andre yrke.

Buss- og lastebilsjåførar har nokre spesielle HMT-utfordringar. Mange i denne yrkesgruppa har eit usunt kosthald, lite fysisk aktivitet, uregelmessig døgnrytme og søvn og høgt stressnivå. Sjåførane blir i stor grad ramma av typiske livsstilssjukdommar. Du kan lese meir om livsstilssjukdommar her:

Lenkje: Livsstilssykdommer

Innanfor transport og kommunikasjon blei det i 2005 rapportert om 2 033 ulykker. Trafikkulykker med tunge køyretøy fører ofte til alvorlege person- og materiellskadar.

Transport av farleg gods/ADR på veg står i ei særstilling og er regulert av forskrift om landtransport av farlig gods, som Direktoratet for samfunnstryggleik og beredskap har ansvaret for.

Bruk av truck, løftekraner og anleggsmaskiner inneber stor risiko på arbeidsplassar. Risikoen for klemskadar og uhell ved bruk av truck er unormalt stor.

Du kan lese om HMT og internkontroll innanfor transport og logistikk her:

Kva er internkontroll?

Yrkessjåførdirektivet

EU har innført eit direktiv (yrkessjåførdirektivet) med krav om obligatorisk yrkesutdanning for å heve kompetansen hos yrkessjåførane på tunge køyretøy (buss, lastebil over 3 500 kg) i heile Europa.

I Noreg er dette følgt opp med ei eiga forskrift om grunnutdanning og etterutdanning for yrkessjåførar (yrkessjåførforskrifta).

Heving av kompetansen skal betre trafikktryggleiken og tryggleiken for sjåførane i samband med jobben, også når køyretøyet står stille.

Arbeidstid, køyre- og kviletid

Mange trafikkulykker kjem av at trøytte sjåførar ikkje er merksame nok. Førarar av tunge køyretøy skal følgje forskrift om kjøre- og hviletid for vegtransport i EØS.

For å kontrollere at reglane for køyre- og kviletid blir følgde, skal slike køyretøy ha fartsskrivar. Denne forskrifta kjem i tillegg til dei norske føresegnene i arbeidsmiljølova om alminneleg arbeidstid (§ 10-4).

Lenkje: Arbeidsmiljølova § 10-4

Tiltak

Krise- og beredskapsleiing

Det viktigaste er å unngå ulykker. Men dersom ulykka først er ute, er det om å gjere å avgrense konsekvensane. NHO Transport har utarbeidd ei handbok i krise- og beredskapsleiing. Formålet er primært å førebyggje ulykker, men også å førebu beredskapsleiinga i transportbedriftene på kva tiltak som må setjast i verk når ei ulykke først har skjedd.

Lenkje: Håndbok i krise- og beredskapsledelse

Kompetanselyftet

Etter innspel frå NHO Transport i samarbeid med Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet har Vegdirektoratet utvikla eit opplæringstilbod for bussjåførar. Dette kompetanselyftet er sentralt i HMT-arbeidet. Det ser ut til at tiltaket verkar, og det blir rapportert om færre skadar og lågare sjukefråvær.

CC BY-SASkrive av Kjell Rosland og Gunnar Ottesen. Rettshavarar: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist fagleg oppdatert 07.05.2018

Læringsressursar

Helse, miljø og sikkerheit