Hopp til innhold

Fagstoff

Målgruppetenkning

Når man er markedsorientert, må man tenke målgruppe. Det finnes nemlig ikke noen bedrift i verden som kan tilby alle kunder akkurat det hver og en ønsker. Derfor må hver enkelt bedrift velge ut hvilke kunder den ønsker å være best for.
Piler på vei mot målskiver. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Definering av marked og målgrupper

En markedsorientert bedrift definerer hvilket marked den ønsker å operere i, og hvilke målgrupper den jobber mot. Når det er gjort, kan bedriften gå inn for å dekke de behovene disse målgruppene har.

Bildet under viser hvordan markedet for undertøy kan deles inn i segmenter. Innen hvert segment kan vi finne flere forskjellige målgrupper. For eksempel kan vi innen segmentet sportsundertøy finne målgruppen damer i alderen 18–25 år. (Diagrammet under er en tenkt inndeling.)

Sirkel delt i sektorer med ulik størrelse. Hver sektorbit representerer markedet til en bestemt type undertøy. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Live Marie Toft Sundbye.
Sist faglig oppdatert 30.10.2018

Læringsressurser

Segmenter og målgruppe