Hopp til innhold

Fagstoff

Forebyggende arbeid

Forebygging handler i denne sammenhengen først og fremst om å hindre at barn og unge begår straffbare handlinger. Det handler også om å stoppe en videre kriminell løpebane for de barna som allerede har gjort noe kriminelt.
Ungdommer som går tur ved et vann. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Rollemodell

Som barne- og ungdomsarbeider vil du komme i kontakt med barn og ungdom i barnehage, skole, ungdomsklubb og lignende. Hvordan du som fagarbeider framstår overfor de barna og ungdommene du møter, kan være svært avgjørende for de valgene de gjør senere i livet. Om du viser gode holdninger og framstår som et godt forbilde, kan dette bidra til at de velger å følge de lovene og reglene som gjelder i samfunnet. Om du framstår som det motsatte, kan det bidra til at enkelte tenker at de også bare kan gjøre det de ønsker – for du er jo en voksen person som ikke bryr deg om lover og regler, og du har jo en jobb.

Barn og unge står overfor mange ulike utfordringer, og du som barne- og ungdomsarbeider vil være en viktig støttespiller når de står overfor vanskelige valg. Som rollemodell og forbilde er du viktig i det holdningsdannende arbeidet. Det er også viktig at du som fagarbeider ser hvordan barn og ungdom har det, og at du griper inn dersom du har mistanke om at noen er på vei inn i en kriminell løpebane. Det å lære seg å se og høre er viktig i den daglige jobben din, og det er viktig at du klarer å fange opp signaler om hvordan de unge har det, slik at du eventuelt kan sette inn ulike former for hjelpetiltak dersom de trenger det.

Tverrfaglig samarbeid

Du kan også være en viktig bidragsyter og samarbeidspartner i kriminalitetsforebyggende arbeid ettersom du jobber tett med barn og unge.

Det finnes organisasjoner som jobber tverrfaglig nettopp med kriminalitetsforebyggende arbeid, og Samordning av kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT) er en slik modell. Den er utviklet av Det kriminalitetsforebyggende råd og blir brukt i mange av kommunene i landet.

Flere kommuner har i dag én eller flere stillinger som bare jobber med nettopp SLT. Det har vist seg at et slikt samarbeid mellom politiet, skoler og kommunen er en svært positiv og effektiv måte å arbeide forebyggende på.

Når du skal begynne i jobb etter endt utdanning, vil du kunne bidra i kriminalitetsforebyggende arbeid på ulike måter – ut fra hvilken jobb du har. En god start kan derfor være å ta kontakt med SLT-koordinatoren i kommunen din for lære mer om de ulike organisasjonene eller deltakerne i SLT-arbeidet der du bor.

Forebyggende arbeid

De fleste av oss vil trolig før eller siden komme i en situasjon der vi ser eller hører om personer som har utført kriminelle handlinger. Det er derfor viktig å være bevisst på hvordan man forholder seg til slike situasjoner. Vær åpen om holdningene dine til kriminalitet, og forsøk å spre gode holdninger til omgivelsene dine. Om du og alle rundt deg klarer dette, er det stort håp om at vi i felleskap kan bidra til at det blir mindre kriminalitet i samfunnet rundt oss.

I det forebyggende arbeidet er det viktig å skape gode holdninger.

Hvordan kan vi unngå at enkelte velger å gjøre kriminelle handlinger?

Arbeid med barn og unge

Som barne- og ungdomsarbeider skal du være med på å skape gode oppvekstmiljøer der barn og unge opplever å bli sett, inkludert og verdsatt. Du kan hindre at grupper og individer opplever seg ekskludert og marginalisert. Vi skal gi de mulighet til å delta, handle og gjøre kloke, reflekterte valg ved å gi dem omsorg, støtte og veiledning. Slik blir de i stand til å ta ansvar for seg selv, sine medmennesker og fellesskapets verdier.

Vi må involvere oss positivt i barn og unges liv. Vi skal oppmuntre og være positivt oppmerksomme på alle barn. I tillegg skal vi samhandle med barn og unge på en støttende måte, skape gode relasjoner og ha tydelige forventinger til sosial atferd. Når barn og unge viser utfordrende sosial atferd, må vi møte dem med forutsigbare reaksjoner på en måte som skaper trygghet. Da må vi hjelpe og støtte dem i sin utvikling av sosiale ferdigheter, slik at de opplever å mestre samhandlingen med andre.

Forebyggende arbeid er den beste måten å hindre at unge utfører kriminelle handlinger på. Du kan drive forebygging gjennom det du sier og gjør i det daglige arbeidet ditt.

Utfordringer til deg

  1. Hva er kriminalitetsforebyggende arbeid?
  2. Hvorfor er det å være en god rollemodell av betydning i det forebyggende arbeidet?
  3. Hvordan kan du som barne- og ungdomsarbeider bidra til at unge ikke gjør kriminelle handlinger?
  4. Hvordan kan du støtte og hjelpe barn og unge på en trygg måte slik at de utvikler gode samhandlingsferdigheter?

Relatert innhold

Barne- og ungdomsarbeidere er rollemodeller. Hva ligger i begrepet rollemodell, og hva kreves av deg for å være en god rollemodell?

CC BY-SASkrevet av Frode Skjervø, Guri Bente Hårberg, Gro Nedberg Grønlid og Siv Stai.
Sist faglig oppdatert 07.08.2021

Læringsressurser

Kriminalitet og rus