Hopp til innhold

Fagstoff

Naturlig lys

Lysets retning, høyde, intensitet og farge er noe du som fotograf alltid må forholde deg til. I et studio kan du styre lyset selv. Ved utendørsfotografering må du vite hvordan du kan utnytte og kontrollere det lyset som finnes der.
Kollasj med tre bryllupsbilder som viser forskjellig bruk av naturlig lys. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Været

Været lever sitt eget liv, og det er det lite vi kan gjøre med. Som fotograf er det viktig å utnytte de mulighetene forskjellige værtyper gir. Planlegg derfor grundig i forkant og følg nøye med på værvarselet dagene før fotografering. Uansett om det blir sol, overskyet eller regn, er det viktig å være godt forberedt og utnytte mulighetene. Her er noen tips:

  • Sol fra klar himmel er en utfordrende situasjon. Lyset kommer direkte fra vår sterkeste lyskilde. Dette gir et svært hardt, direkte lys, som også lager harde skygger i et ansikt. Et godt tips er at du oppsøker skygge. Der er lyset mykere, og du unngår harde skygger. Dette er vanlig for eksempel i forbindelse med bryllupsfotografering. Alternativt kan du også utnytte det harde, direkte lyset til å lage sterke bilder med kraftige linjer og kontraster, slik man ser mer av innenfor reklame- og motefotografering.

    Eksperimenter gjerne med lysets retning (frontlys/sidelys/motlys), men husk at du alltid eksponerer for høylyset, da direkte lys fort kan resultere i utbrente bilder. (Se mer om eksponering i læringsstien om ISO, blender og lukker.)

    Modell i heltotalt bildeutsnitt. Foto.
    Åpne bilde i et nytt vindu
  • Overskyet vær er ofte lettere å forholde seg til. Mange tenker at bilder tatt i overskyet vær, blir kjedelige, men i realiteten er lyset gunstig for fotografering siden skyene bidrar til at sollyset ikke blir så intenst. Dermed blir lyset mykere, og du unngår harde skygger.
  • I regnvær må du bruke en god paraply eller velge lokasjon med omhu. Dersom det er utrygt for regn, er det lurt å dra et sted hvor det er mulig å stå tørt under tak. Halvtak, overbygg og tunneler er tørre samtidig som slike overbygg ofte gir en fin retning på lyset.

    Portrett av en modell fotografert med naturlig lys i en tunell åpning. Foto.
    Åpne bilde i et nytt vindu

Tidspunkt

Forskjellige tider på døgnet gir forskjellige muligheter. Tidspunkt kan du ofte velge selv, men ikke alltid. Enkelte fotograferinger må foregå på et spesielt tidspunkt, og da kan det være greit å vite hvor sola befinner seg i forhold til opptakstedet. Det finnes mange hjelpemidler, ett er verktøyet Sun Calc som raskt kan fortelle deg hvor sola befinner seg på et gitt klokkeslett og dato. Dermed vil bryllupsfotografen kunne se om kirketrappen vil ligge badet i sollys eller ikke.

Landskapsbilde fra Lofoten. Utsikt til fjell med skyer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Har du anledning til å velge tidspunkt selv, er det verdt å ta hensyn til lysets høydeplassering. Husk at et høyt lys ofte gir uheldige skygger i modellens ansikt, mens et lavere sidelys ofte gir et mer flatterende lys. Som en hovedregel bør du derfor unngå å ta bildene midt på dagen. Lyset er både lavere og mindre intenst tidlig og sent på dagen.

Alle fotografer bør også kjenne til «den blå timen», som er timen før sola står opp, og timen etter sola har gått ned. I dette tidsrommet er lyset spesielt mykt, samtidig som det har en spesielt kald eller blå fargetemperatur. Innenfor landskapsfotografering er lysets høydeplassering spesielt viktig, og man ser nesten aldri bilder som ikke er fotografert tidlig eller sent med lavt lys.

Se: Topp 10 landskapsfotografier

Bruk reflektorskjerm

Reflektorskjermer kommer i alle former og fasonger og er i utgangspunktet en stor reflekterende flate som sender lyset tilbake. Hva slags overflate reflektoren har, avgjør fargetemperaturen på refleksjonslyset. En reflektorskjerm brukes hovedsakelig til å sende lys inn i et motiv for å lette opp skyggepartiene.

Modell belyst med naturlig lys og tre forskjellige reflektorskjermer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Forskjellige reflekterende overflater påvirker fargetonen i bildene dine. I eksempelet ser du at sølvreflektoren (2) gir et noe kaldt lys, mens gullreflektoren (3) gir et mer varmt lys i modellens ansikt. Den hvite reflektoren (4) er den som gir mest naturlige farger og hudtoner i bildet.

Reflektorskjermer kan du få kjøpt i sammenbrettbare varianter, men du kan også enkelt lage din egen ved å kle en papplate med for eksempel aluminiumsfolie.

Saks, teiprull, rull med aluminiumsfolie og aluminiumskledd plate. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Tom Knudsen.
Sist faglig oppdatert 17.10.2017

Læringsressurser

Lyssetting