Hopp til innhold

Fagstoff

Gjensalg = gjenkjøp

Stamkunder foretar gjenkjøp uten at vi som selgere må gjøre noen stor salgsinnsats. Det er enklere å holde på eksisterende kunder enn å skaffe nye. Kunder som får dekket sine behov, kjøper hos oss igjen og anbefaler oss også til andre. Derfor er stamkunder verdifulle.
Fornøyde gjester som inntar et måltid på restaurant. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Trivelig – enkelt – trygt

God service har betydning for hvor tilfredse kundene blir. Fornøyde kunder kommer gjerne tilbake. Misfornøyde kunder søker nye leverandører. For å få tilfredse kunder må vi som leverandører sørge for at kundene får dekket behovene sine så de opplever at det er trivelig, trygt og enkelt å kjøpe av oss.

  • Trivelig vil si at vi er hyggelige og høflige, viser empati og innlevelse i kundens situasjon, og at det er en god atmosfære mellom medarbeiderne og mellom oss og kundene.
  • Enkelt vil si at vi er tilgjengelige for kunden når kunden ønsker det, og kan gi direkte svar på kundens spørsmål. Det innebærer også at vi gir veiledning om mat og drikke.
  • Trygt vil si at vi har kompetente og pålitelige medarbeidere som kunden kan stole på,og at eventuelle feil og klager blir behandlet hurtig og sjenerøst.
Gjester på en restaurant som tar bilde av maten. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Gjensalgsaktiviteter

Her er noen eksempler på aktiviteter som kan gi gjensalg:

  • Relasjonsbygging til kunder ved å bruke direkte personlig kontakt og følge dem opp gjennom e-post, nyhetsbrev, SMS og andre egnede midler.
  • Bonusprogram, belønn kunder som kommer tilbake. Det kan være hvert 10. måltid gratis, eller noe mer komplisert med poeng. En kan oppfordre kundene til å ta med venner og familie, og få rabatt.
  • VIP-fest, arranger en tilstelning med gratis mat for et utvalg av de beste og mest lojale kundene. Dette kan gi spisestedet mye oppmerksomhet.
  • Serviceinnstilte medarbeidere som alltid yter service som samsvarer med kundens ønsker og behov – der og da!
  • Kundeundersøkelser, for eksempel under og etter et måltid eller et selskap. Hensikt: finne ut hvordan gjestens inntrykk av måltidet er, og å holde kontakten og fortsette dialogen med kunden.
  • Ettersalgsaktiviteter, som å gi informasjon om spesielle aktiviteter, høytider, tips, spesielle tilbud på e-post og lignende. Det må være enkelt for kunden å foreta gjenkjøp.

OBS!

Aktiviteter for å skape gjensalg må settes i system. Til dette kreves en kundedatabase med korrekt navn og adresse på kundene.

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 07.06.2021

Læringsressurser

Salg og markedsføring