Bruk av søkemotorer
Internett har gjort det mulig å integrere løsninger der en kan søke etter produkt- og prisinformasjon, lese og legge inn brukeropplevelser og bestille. Tilsynelatende er dette et «Kinderegg» som gir forbrukerne stor påvirkningskraft. Noen (få) av de mest kjente er tripadvisor.com, trivago.com, hotels.com og booking.com.
Hva mener andre?
Kunden har store fordeler av å kunne sammenligne pris og kvalitet opp mot andre gjesters opplevelser. Samtidig er det noen viktige feilkilder. Først og fremst er det et skille mellom dem som baserer seg på vurderinger fra gjester som faktisk har bodd på hotellet eller spist på den aktuelle restauranten, og dem som er åpne for anmeldelser fra alle. De sistnevnte er det lettere å manipulere.
Markedsmakt
De største nettstedene for bestilling av reise og opphold kan få svært stor markedsmakt. Jo flere kunder som bruker nettstedene, jo høyere krav kan de stille til reiselivsbedriftene som skal delta. Om ett eller noen få nettsteder får en monopollignende posisjon, kan vi oppleve at prisen for å distribuere digitalt blir høyere enn da reisebyråene gjorde den samme jobben uten dagens teknologi.
Mange reiselivsbedrifter er svært aktive når det gjelder å oppfordre gjestene til å skrive positive kommentarer og gi dem en høy rating. I noen få tilfeller kan dette grense mot uetisk påvirkning, ikke minst om en tilbys gaver for å gi slike anmeldelser. I de aller fleste tilfeller bidrar slike løsninger til å skjerpe kvaliteten og servicen, noe som er til felles beste.