Markedsføring i sosiale medier
Sosiale medier bruker Internett eller web-basert teknologi for kommunikasjon og sosial omgang mellom to eller flere mennesker. Brukerne deler informasjon og tagger eller kommenterer bilder, artikler eller annet innhold.
Mange mennesker bruker sosiale medier, og sosiale medier har stor betydning som kanal for markedsføring.
I sosiale medier er det brukerne som skaper innholdet. Ikke sjelden er innholdet av personlig eller privat karakter.
Mange brukere av sosiale medier er kritiske til markedsførere som blander seg inn i deres private samtaler. Dette må markedsførerne ta hensyn til. Det krever takt og tone å trenge seg inn i private rom for å selge sine produkter.
Facebook
Facebook gir gode muligheter for målrettet markedsføring: Vi kan velge kjønn, alder, bosted, sivilstatus og interesser.
En annonsekampanje blir betalt etter en budmodell. Annonsøren oppgir en maksimal grense i kroner per klikk og et maksimalt beløp for en kampanjeperiode, for eksempel en måned. Annonsøren kan når som helst endre disse grensene eller stanse kampanjen. Det gir god kontroll på markedsføringsbudsjettet og lønnsomheten.
Når kampanjen er i gang, kan vi optimalisere resultatene gjennom kontinuerlig testing, måling og analyse.
Konkurranser
Konkurranser er et effektivt virkemiddel for å tiltrekke «likere» (tilhengere/følgere). Her finner du oversikt over Facebook-konkurranser på nettet.
De viktigste reglene for slike konkurranser er:
- Konkurransen må foregå på en separat underside (fane, applikasjon).
- Du kan ikke kreve at brukeren liker siden din for å delta i konkurransen.
- Du kan ikke kontakte vinneren gjennom Facebook.
- Vinneren kan ikke kåres ved reint tilfeldig trekning/lotteri.
Den som bryter reglene, risikerer å få stengt ned siden av Facebook. Her kan du lese hele regelverket.
Alt som er lov, er ok?
Hvis du deltar i en konkurranse på Internett, risikerer du å bli oversvømt av tilbud fra ulike leverandører. Vi meldte oss på en konkurranse som et eksperiment. Det framgikk at de som deltok i konkurransen, sa seg villig til å motta ulike tilbud, men det gikk ikke fram hvilke produkter som ble tilbudt. Vi fikk e-posttilbud blant annet om lån, billig strøm, sydentur, bokklubb, abonnement på aviser og mobiltelefon, betalt husleie i ett år, boligalarm, treningstøy og treningsstudio.
Det viste seg at arrangøren hadde adresse i Finland. De fleste tilbudene var uaktuelle for mottakeren. Noen av tilbudene var basert på loddtrekning. Mange av e-postene kom fra konstruerte navn, kanskje fra ikke-eksisterende personer?