Hopp til innhold

Fagstoff

Atferd etter kjøpet

Vi skal ta for oss trinn 5 – atferd etter kjøpet – i kjøpsprosessen på forbrukermarkedet og komme med noen konkrete tips til hvordan en selger kan følge opp kunden etter kjøpet.
Ung kvinne med tomlene opp i en bil
Åpne bilde i et nytt vindu

Etter at kunden er kommet hjem med produktet, eller har mottatt produktet i posten, er hun mer eller mindre fornøyd med valget sitt. En markedsførers oppgave er å forsikre kunden om at hun har gjort et godt valg og finne ut hvor fornøyd hun er med kjøpet. Når du har ringt kundeservice hos et telefonselskap, er det vanlig at du mottar en sms eller e-post der du blir bedt om å vurdere kvaliteten på samtalen. Ved kjøp av for eksempel dyre produkter som bil, kjøkken, hus og så videre mottar man ofte en e-post der man gratuleres med kjøpet og oppfordres til å ta kontakt hvis det er ting man lurer på. Dette er en bevisst del av en markedsstrategi der hensikten er å forsikre kunden om at hun har gjort et riktig valg og redusere usikkerhet knyttet til dette.

Kundeorientert selger

Ved et senere besøk i for eksempel din faste klesbutikk – har du noen gang opplevd å få spørsmål om hvor fornøyd du er med jakken du kjøpte forrige gang? Slikt gjør inntrykk og vitner om en svært dyktig og kundeorientert selger.

Se her for et eksempel: Du har gjort et godt valg!

Tastaturknapp med teksten: We love our customers
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Hanne-Lisbet Løite og Mette Holan. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 26.03.2018

Læringsressurser

Kjøper- og selgerrollen