Hopp til innhold

Fagstoff

Trygg netthandel

Her presenterer vi bransjenormen for salg av reiselivsprodukter på internett.
Illustrasjon. Hånd som kommer gjennom laptopskjerm ned mot tastatur. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Krav til salg av reiser på nett

I 2009 kom det en ny bransjenorm for salg og formidling av pakkereiser og flybilletter over internett. Formålet med bransjenormen er å sikre at du som forbruker får all den informasjonen du trenger for å kunne gjøre gode og trygge valg når du kjøper reiser på internett. Den inneholder krav til reisetilbyderens opplysningsplikt både før og etter billettbestillingen.

Opplysningsplikt før kjøp av reise

Før avtalen inngås, skal alle vilkårene gjøres lett tilgjengelig for kunden. I tillegg skal forbrukeren få utfyllende informasjon om de viktigste betingelsene som gjelder for den konkrete reisen: informasjon om totalpris, reisedetaljer, betaling, bagasje, endring og avbestilling.

Krav til utformingen av nettside

Det skal være enkelt for forbrukeren å finne fram til viktig informasjon på nettsiden. Nettsiden skal gi en lettfattelig oversikt over bestillingen trinn for trinn, slik at kunden ikke risikerer å forplikte seg til noe uten å være klar over det.

Opplysningsplikt etter kjøp av reise

Etter at avtalen er inngått, skal forbrukeren motta en elektronisk bekreftelse på bestillingen. Bekreftelsen skal inneholde informasjon om den konkrete bestillingen, som pris, betaling, reisedetaljer, kontaktinformasjon og retten til å endre billetten.

Bransjenormen sikrer at forbrukerne får god informasjon ved kjøp av reiser på Internett. Både transportører, reisebyråer og reisearrangører er tjent med tydelige og ensartede regler. Det øker tryggheten kunden skal ha ved kjøp over Internett.

Buypass AS er leverandør av løsninger for elektronisk identifikasjon, signatur og betaling

Kjøp av flybilletter

Når vi handler på internett, har vi krav på god informasjon og en enkel og trygg handel. Enten du skal kjøpe eller selge flybilletter på internett, er det en rekke ting det er lurt å være oppmerksom på.

Forbrukertilsynet har fem råd og tips for bestilling av reise på nett:

  1. Pass på at all informasjon er riktig utfylt før du bestiller.
  2. Husk at du ikke har angrerett når du bestiller en flyreise. Det betyr at du ikke kan kreve å få billettprisen refundert dersom du ikke har mulighet til å reise.
  3. Sjekk sluttprisen når du bestiller. Mange flyselskap velger å dele opp prisen slik at man må betale ekstra for å ta med innsjekket bagasje, setereservasjon, betaling med kredittkort, innsjekk osv. Sett deg inn i hvilke tilleggstjenester du må betale for, og vurder de ulike reisealternativene med alle pristillegg opp mot ditt behov.
  4. Hvis du kjøper flybilletten via et nettreisebyrå er det grunn til å være oppmerksom på at enkelte byråer tar høye avgifter for å bistå med endring av billetter, refundering av skatter og avgifter og bruk av avbestillingsforsikring. Sjekk derfor hva slags avgifter byråene tar før du bestiller.
  5. I noen tilfeller må man bestille innsjekket bagasje direkte fra flyselskapet etter man har bestilt flyreisen fra nettreisebyrået. Flyselskapet tar seg gjerne ekstra betalt for dette.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Kjell Rosland. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 10.01.2019

Læringsressurser

Kjøpsatferd