Radielle ruter
Etter hvert som boligområdene rundt et sentrum blir store nok, blir det opprettet radielle ruter mellom boligområdene og sentrum.
Vi kaller et slikt system for et nav-eike-system. Sentrum er navet, de radielle rutene eiker.
Helpendelruter
For at flest mulig skal slippe overgang i sentrum, kobler trafikkselskapene radielle ruter der dette er mulig. Figuren nedenfor viser hvordan boligområde 5 er koblet til boligområde 1. Den koblede ruten kaller vi en helpendelrute. Slike ruter pendler mellom områder med omtrent like stor befolkningsmengde på hver side av sentrum.
Tverrforbindelser
Etter hvert som byene vokser, oppstår det handelssentre og næringsområder utenom sentrum. Over tid gir dette grunnlag for å opprette tverrforbindelser. Tverrforbindelser er ruter som ikke går via sentrum.
I dag ser vi at kollektivtilbudet i større byer tilbyr tverrforbindelser i rushperiodene. I disse periodene er etterspørselen etter direkteforbindelser ofte stor nok til å gi grunnlag for direkteruter (tverrforbindelser).
Oslo har mange tverrforbindelser hele døgnet siden trafikkgrunnlaget er tilstrekkelig stort. Figuren nedenfor viser prinsippet.
Ringruter
En måte å skape et tilstrekkelig trafikkgrunnlag (5000 personer) for en bussrute på er å opprette ringruter. Vi lager da sammenhengende tverrforbindelser mellom mange boligområder og næringsområder. På denne måten får alle beboerne i områdene som trafikkeres, et tilbud. På slike ruter går passasjerer på og av hele tiden. Figuren nedenfor viser prinsippet.