Fagstoff

Sosiale medier

Publisert: 25.02.2013, Oppdatert: 28.06.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Facebook-logo på datamaskin

Bruken av sosiale medier har eksplodert det siste tiåret, med Facebook og Twitter i tet. Nettsamfunnene kan bidra til å spre reklamebudskap tydelig, raskt og til riktig målgruppe. Derfor har de også dannet en helt ny arena for markedsføring for bedrifter og organisasjoner. I tillegg er de en rimelig form for markedsføring. Men – det er viktig å vite hvordan man bruker dem.

Se denne videoen der Anders Fagerjord snakker om medier og identitetsdannelse:

 

Bilde av Kaizers Orchestra.Kaizers Orchestra er et kjent, norsk band som ofte tenker nytt, både når det gjelder musikkuttrykk og hvordan de kommuniserer.

Både for private og bedrifter

Vi tenker nok mest på sosiale medier som noe personlig, noe enkeltpersoner bruker av egen interesse og til egen fordel. Men vi må ikke glemme at også bedrifter kan og bør benytte seg av sosiale medier i markedsføringsøyemed.

Viktig å være bevisst

Enten man er privatperson eller bedrift, er det viktig at man tar visse forholdsregler og er bevisst på hva man vil med mediet. Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI gir 10 råd for å lykkes med sosiale medier. Hun er en av dem i Norge som har mest kunnskap om sosiale medier, og er vel verdt å lytte til. Hvis du vil holde deg oppdatert om sosiale medier, kan du følge Cecilie Staudes blogg, der hun tar opp forskjellige aktuelle tema.

Selge det uselgelige?

Hvor stort gjennomslag kreativ og bevisst bruk av sosiale medier kan ha, er kampanjen for Kaizers Orchestras singel «Hjerteknuser» i 2010 et godt eksempel på. Denne kampanjen gjorde låta kjent og populær før bandet hadde spilt den inn! Hvordan de gjorde det, kan du se her.

Spre et budskap

Sosiale medier brukes også i stor grad til å spre informasjon om en sak avsenderen ønsker blest om. Da oppfordres man gjerne til å sende videre og dele med andre. Dette er en svært effektiv form for markedsføring, og den brukes både av kommersielle, veldedige og private aktører. Men det er viktig å sjekke mediets retningslinjer for markedsføring, for det er ikke nødvendigvis fritt frem for kommersielle aktører å bruke del-og-lik-funksjoner i markedsføring.

Nedenfor kan du se videoen Invisible Children som har et tydelig, ideelt mål. YouTube gjør det mulig å bruke sterke virkemidler for å få budskapet frem.