Fagstoff

Salgsavslutning

Publisert: 12.03.2013, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Hammer

Når skal vi avslutte salget? Mange selgere kvier seg og må nesten «ta sats» for å lukke salget og komme til enighet med kunden. Ofte ender salgssamtalen med ikke-salg i stedet for salg fordi prosessen blir lang, kjedelig og lite konkret. Da er det bedre å være tydelig og få «banket» avtalen i tide. Husk at en kjøper faktisk forventer å bli solgt til!

Bilde av to skjeletter som håndhilser.Som selger må du på et tidspunkt ta initiativ til å avslutte salget.

 

Bilde av en kvinne som undertegner en salgskontrakt.Dersom du er agent for et klesmerke, konkretiseres salget i en ordre som beskriver hvor mange av et plagg som bestilles, og i hvilke størrelser og farger. Pris, leveringsbetingelser, frakt og avgifter blir også spesifisert i ordren.

Avslutt til rett tid …

Når selger og kunde har snakket seg gjennom argumenter for og imot produktet og diskutert gode løsninger, har tiden kommet for å avslutte salget. Mange selgere synes dette er ubehagelig, siden vi liksom «presser et produkt på en kunde». Da er det viktig å huske på at selger faktisk er der for å selge – kunden forventer å bli solgt til. I tillegg har jo kunden behov for produktet, så vi som selgere må tenke at kunden får det mye bedre med produktet enn uten det.

… og på en ryddig og tydelig måte

Når en selger lukker salget eller kommer til en salgsavslutning, kan vanlige fraser være:

  • «Da er vi enige om at …»
  • «Da sier vi at …»
  • «Da går vi for …»
  • «Trenger du noe mer enn …»
  • «Er det noe mer jeg kan hjelpe deg med?»

Dersom det dreier seg om konkrete produkter, vil det være naturlig å skrive en fysisk ordre. Dersom det er holdninger eller oppfatninger vi vil selge, kan en oppsummering være på sin plass.