Fagstoff

Papiravisene på vei ut

Publisert: 22.02.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Mediestrategi sidespalte  

Huskelappen

Opplagstall og antall lesere av papiraviser er på vei ned, mens nettmediene øker.

 

Schibsted Norge har planer om å la brukerne betale for redaksjonelt stoff på nettet.

 

Ressurser

Opplagstall 2000–2011

utvikling i opplagstall i 2011
Opphavsmann: nyhetsgrafikk.no
 

Se nyhetsgrafikk i stor format: Avisopplag 2011Opphavsmann: nyhetsgrafikk.no 

 

Les mer på medienorge.no

Avisopplaget fortsetter å falle 

 

Les artikkel i Kampanje

Avis-Norge krymper 

 

 

 

You are missing some Flash content that should appear here! Perhaps your browser cannot display it, or maybe it did not initialise correctly. Download player
Avisopplag i perioden 2000 til 2010. Opphavsmann: Nyhetsgrafikk  
For åtte av ti store papiraviser fortsatte opplagstallene å synke også i 2011. Verst gikk det ut over VG. Samtidig får nettavisene stadig flere lesere. Nå vil Schibsted Norge innføre brukerbetaling på nettet.

Opplagstallene synker

De ti siste årene har de fleste større papiravisene opplevd synkende opplagstall. Trenden fortsatte i 2011. Det samlede opplaget til aviser som er medlem i Mediebedriftenes Landsforening, gikk ned med 3,1 % i fjor. Også for Aftenposten fortsatte nedgangen, men avisa er fremdeles Norges største papiravis.

Verst gikk det ut over løssalgsavisa VG, som hadde en nedgang på 9,3 % fra 2010 til 2011. Konkurrenten Dagbladet har tidligere hatt en tilsvarende nedgang, men fikk en liten økning i opplagstall i 2011. Ukebladene Se og Hør og Her og Nå faller også kraftig. Leserne foretrekker heller spesialblader om sport, helse og interiør.

Noen papiraviser holder stand

Dagens Næringsliv, Klassekampen og ukeavisen Morgenbladet økte opplagene i 2011. Felles for disse avisene er at de legger vekt på dyptpløyende journalistikk og bakgrunnsartikler. Lokalavisene klarer seg også bedre når det gjelder opplagstall. En grunn er nok at de ikke opplever like stor konkurranse fra nettmediene.

Nettmediene øker mest

Nettaviser og nyhetstjenester for mobile enheter øker mest. Det nye storkonsernet Schibsted Norge, som omfatter det tidligere MediNorge-konsernet og Schibsted, vil nå innføre brukerbetaling for sine nyhetstjenester på nett. Først ut med å innføre en abonnementsordning for nettaviser er avisa Fædrelandsvennen i Kristiansand.

Jeg har sympati med dem som ønsker å få det til, men det er fornuftig å være realistisk. Da må man utvikle noe som det faktisk er betalingsvilje for, og som det ikke finnes gode gratis alternativer til, sier medieforsker Arne Krumsvik til nettavisa Journalisten.no.

Antall brukere av nettmedier i 2010 og 2011

Nettmedier 2011
Opphavsmann: nyhetsgrafikk.no
 

Relatert innhold

Generelt