Kronikk

Fred i Midtøsten? Bare trykk ”Like”

Publisert: 04.01.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Sven Egil Omdal

Mediestemmer

Sven Egil Omdal er fast skribent for faget Medie- og informasjonskunnskap i NDLA.

 

Omdal er journalist og tidligere redaktør i Stavanger Aftenblad. Mange kjenner han fra spaltene Medieblikk og Fripenn i flere norske aviser.

 

Han har tidligere vært leder av Norsk Journalistlag og Pressens Faglige Utvalg.

 

Han er også universitetslektor 2 ved Universitetet i Bergen.

For øyeblikket er Sven Egil Omdal korrespondent i Brussel.

Ytre sett kan det være vanskelig å skille en svenske fra en nordmann. Men du verden så ulike vi er. Mens svenskene ønsket seg mat til jul, gikk nordmenn rundt og drømte om en iPad.

Av Sven Egil Omdal

Noen stusset nok da Norsk Telegrambyrå (NTB) meldte at nordmenn satset på hard teknologi under treet, mens svenskene håpet på noe spiselig. Men pressefolk er vant til å stole på NTB, og både NRK, Adresseavisen og E24 brakte meldingen videre.

Så gjorde fagbladet Journalisten noe så uvanlig som å drive journalistikk på journalistikken. De fant ut at NTBs kilde var Oslo Handelsstands Forening, som ikke akkurat er noe framtredende forskningsinstitutt. Enda grundigere undersøkelser viste at hele avsløringen av forskjellen mellom broderfolkene var basert på en Facebookavstemning der 37 mennesker hadde deltatt. Ikke 37.000, trettisju.

Like før jul meldte Aftenpostens kulturredaktør, Knut Olav Aamaas via Twitter at ”både Lambda- og Tøyentilhengere i bystyret misbruker lesermålinger på Aftenpostens nettsider fra september og i dag. Ikke representative.” Misbruket besto i at de to partene i den opphetede striden om hvor det nye Munch-museet skal ligge, hadde vist til avstemninger på Aftenposten.no og tolket dem som uttrykk for hva byens innbyggere mener om årets viktigste kultursak.

Det er ikke vanlig at redaktører går ut og advarer mot å bruke opplysninger de selv har publisert, spesielt ikke med en slik begrunnelse. ”Ikke representative” er redaktørspråk for ”bare tull”. Nettavisenes meningsmålinger avslører nemlig bare én ting: Hva de som deltar i målingene, har stemt. De sier ikke noe om folkemeningen, ikke noe om den politiske fordelingen, ikke noe om engasjementet.

Likevel fortsetter nettavisene å stille spørsmål om alt fra mulighetene for fred i Midtøsten til om den tiltalte i en drapssak er uskyldig (Adresseavisen i Trondheim gjorde det siste, helt til sjefredaktøren oppdaget det). ”Bør Norge kjøpe nye jagerfly?” den ene dagen, ”Går du på lavkarbo?” den neste.

Hvert år kårer nyhetsmagasinet Time årets person. Det er regnet som en heder nesten på høyde med Nobelprisen å få sitt ansikt på akkurat denne forsiden. For noen år siden fant redaksjonen ut at den nye tid krever at leserne får være med på å bestemme også slikt. De arrangerte derfor en nettavstemning, som resulterte i at den tyrkiske landsfaderen Kemal Atatürk vant i alle kategorier, inkludert beste forfatter og beste hærfører. Atatürk døde i 1938.

Da Stavanger Aftenblad ba sine lesere kåre århundrets album fra Rogaland, vant et mannskor med en plate som selv ikke sangernes familier orket å spille.

Fjernsynet har stort sett sluttet med å la seerne stemme over hvem som vant debattene. Det er heller ikke så vanlig lenger at folkets sms-meldinger ruller som sidekommentarer nederst på skjermen når finansministeren og to professorer fra Handelshøyskolen diskuterer om Den europeiske sentralbanken bør kjøpe greske statsobligasjoner. Det er ikke bare like greit, det er et stort framskritt.

Men nettavisene krydrer ennå nyhetssaker med meningsløse meningsmålinger. De vet jo selv at resultatene er totalt verdiløse (”ikke representative”). De gjør det fordi avstemningen gir et inntrykk av at leserne blir tatt på alvor, selv om det motsatte er tilfellet. Avisene gjengir også Facebook-avstemninger som om de skulle være Gallup-undersøkelser og kommenterer antall ”likes” som om de gir en troverdig indikasjon på folkemeningen.

Ottar Hellevik, professor i statsvitenskap, har skrevet en hel bok om hvordan mediene misbruker meningsmålinger (Hellevik: Mål og mening, Universitetsforlaget 2011). Men da fagbladet Journalisten ba ham kommentere NTB-meldingen om at nordmenn vil ha iPad mens svensker vil ha skinke, svarte han: ”Det høres dumt ut. At jeg skal kommentere det, blir som å skyte spurv med kanoner.”

Det bør skape ettertanke også hos NTB når en kanon som Ottar Hellevik ikke engang vil kommentere hvor dum journalistikken din er.

Oppgaver

Praktisk stoff for

Relatert innhold

Generelt