Fagstoff

Leverandører og distributører

Publisert: 11.09.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Lastebil i farta

Leverandører og distributører er ofte «usynlige» for kunden, men det betyr ikke at de er mindre viktige samarbeidspartnere for en bedrift. De fleste bedrifter må kjøpe varer eller råstoffer fra eksterne leverandører, og de må inngå avtaler med en ekstern distributør om varetransport.

Bilde av en tekstilarbeider i Troyes, Frankrike.Den franske selskapet Devanlay har siden 2006 produsert klær for merket Lacoste. Selskapet hadde i en periode eneretten til bruk av Lacoste-merket på klær, men i dag lages det Lacoste-poloskjorter også i Thailand og Kina.

Kjølerom i butikk, med plakat på døra som beklager at butikken er tom for smør.Smørmangelen som vi opp- levde i Norge i 2011, er et eksempel på hvordan råvare-mangel etter tur rammer bedrifter og forbrukere.

Endringer skjer hele tiden

Leverandører og distributører kommer og går, og de endrer sine betingelser undeveis. De fleste bedrifter er helt avhengige av disse aktørene for å få levert råvarer til egen produksjon og for å få distribuert varene ut til kundene. Dersom vi eier en klesfabrikk og tekstilleverandøren vår bestemmer seg for å bli eksklusiv leverandør til vår argeste konkurrent, har vi et problem. Da må vi finne nye leverandører, noe som kan være vanskelig i seg selv. I tillegg selger de nye leverandørene kanskje litt andre typer tekstiler, noe som kan få konsekvenser for kvaliteten og prisen på produktene våre. Et leverandørskifte kan også ha som konsekvens at vi må skaffe nye maskiner for produksjon. I verste fall får vi ikke tak i de råvarene vi trenger, og må legge ned produksjonen.

Endringer fordyrer produktene

Alle endringer som en leverandør eller distributør bestemmer seg for – prisendringer, endringer i råvareutvalget, innføring av ny teknologi og så videre, kan føre til økte kostnader for vår egen bedrift. Disse kostnadene krever at vi må ta høyere priser for produktene våre, noe som igjen svekker konkurranseposisjonen vår.