Fagstoff

Kundene

Publisert: 11.09.2012, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
To personer klemmer

En bedrift uten kunder må legge ned virksomheten sin. Kunder er helt enkelt det viktigste en bedrift kan ha! Derfor er det viktig at bedriften kjenner kundene sine og vet hva som skal til for å beholde dem «i familien».

Bilde av handlevogner med varer fra den skjulte matmakten Orkla.Hvordan kan en matvarebutikk tiltrekke seg kunder som er villige til å betale litt mer for større utvalg og bedre kvalitet?

Nødvendig kunnskap

Det sies at det er ti ganger vanskeligere å skaffe en ny kunde enn å bevare en du allerede har. Det beste en bedrift da kan gjøre, er å hegne om sine eksisterende kunder og lytte til deres behov. Med andre ord: Bedriften må være markedsorientert.

En bedrift må vite hvem som er dens nåværende og potensielle kunder: Hvor mange er de, hvor mye tjener de, og hvor bor de? Har de for eksempel en spesiell kjøpsatferd? Kjøper de mye eller lite, ofte eller sjelden, dyrt eller billig, varer med høy kvalitet eller lav kvalitet? Kjøper de kanskje bare ved spesielle anledninger? Og hvordan skal disse forbrukergruppene behandles for at de skal fortsette å være, eller bli nye, kunder hos bedriften?

Alt dette er relevante spørsmål for en bedrift som vil lykkes i markedet. Spørsmålene krever nøye gjennomtenkte svar som hjelper bedriften å utvikle en effektiv markedsstrategi.