Fagstoff

Bildeformat i TV

Publisert: 07.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut
Flatskjermer. Foto. Format og størrelse på TV-skjermene har endret seg siden de første fjernsynapparatene ble lansert. Fra krumme skjermer i 4 : 3-format har vi nå gått over til flate 16 : 9-skjermer, og det som før var stort, er blitt lite.

Skjermstørrelse

Når en skal angi størrelsen på en TV-skjerm, oppgis lengden i tommer diagonalt over skjermen fra hjørne til hjørne. Flate skjermer vil virke relativt større enn gamle rør-TV-skjermer, da disse, på grunn av krumningen, gir mindre «effektiv skjermflate» enn det helt flate skjermer gjør. Tidligere var 36 tommer ansett for å være en stor skjerm, i dag er skjermer på 40 tommer og oppover helt vanlige.

Gammelt format 4 : 3

TV-bildet fikk fra starten av standard bredde–høyde i forholdet 4 : 3. Dette forholdet omtales også som 1,33 : 1. Da går en ut fra at bildehøyden alltid angis som 1, og så angis bredden i forhold til dette. Siden filmer var laget for kinolerret og hadde et mye bredere bildeformat, måtte TV-selskapene ta et valg når de skulle vise kinofilmer på TV. De kunne vise hele bredden av bildene og la det være en svart stripe over og under for å fylle opp høyden, eller de kunne vise hele høyden og ganske enkelt «klippe vekk» ytterkantene av bildet og dermed få et fullt bilde på skjermen.

Tilpassing med Pan & Scan

TV-selskapene valgte det siste. De klippet i prinsippet vekk ytterkantene av bildene. Filmskaperne var ikke særlig fornøyde, men TV-seerne ville heller ha et fullt bilde på skjermen enn svarte striper i over- og underkant, så slik ble det! Denne metoden kalles Pan & Scan, og du kan se resultatet av pan & scan-teknikken i den grønne rammen i bildet under. Nesten halve bildeinformasjonen forsvinner!

bilde av pan and scan-formaterPan & scan-format   

Letterbox 16 : 9

Etter hvert som TV-produsentene utviklet nye teknologier og skjermene ble både digitale, flate og mye større, vistes filmene mer og mer i bredere format – også på TV. For dem som så på de nye store skjermbildene, var ikke de svarte feltene i over- og underkant så sjenerende lenger. Metoden med svarte striper i over- og underkant kalles Letterbox og erstattet i stor grad pan & scan-formatet i filmer på TV. Resultatet av Letterbox-formatet (16 : 9) ser du på bildet under. Her beholdes hele bildet, men du får svarte felter i over- og underkant.Bilde av Letterbox-formatLetterbox-format

Noen eksempler
  • I filmsnutten under kan du høre regissøren Sydney Pollack forklare at han i sin tidlige karriere benyttet widescreen-formatet (Letterbox 16 : 9) i sine kinofilmer. Etter hvert som TV-selskapene begynte å kjøpe filmer i stor stil og viste dem i Pan & Scan-format, mistet filmene hans mye av sin egenart siden bare cirka halve bildet ble vist. Han gikk derfor over til å lage filmer i Pan & Scan-format (4 : 3), beregnet for TV. Han avslutter med å fortelle at hans nyere filmer igjen er i Letterbox-format (16 : 9) siden TV-skjermene nå er blitt digitale og så store at brukerne godt kan leve med en svart stripe øverst og nederst på skjermen, eller kunden kjøper widescreen-skjermer som fjerner hele problemet.
    Sydney Pollack - Widescreen vs. Pan & Scan

     

  • Her kan du se hva som forsvinner fra gamle klassiske filmer når de vises med Pan & Scan-format (engelsk tekst, men grei bildeinformasjon):
    Turner Classic Movies: Letterbox 

     

  • Her er en lenke til YouTube hvor en sammenligner Pan & Scan fullskjermbilde med widescreen (full HD):
    Widescreen Vs. Fullscreen