Fagstoff

Råd om forbruk av poteter, pasta og ris

Publisert: 01.12.2011, Oppdatert: 04.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

  • Poteter, pasta og ris er viktige basisvarer i det daglige kostholdet.
  • Gå for fullkornsvariantene av pasta og ris.
  • Man bør velge kokte eller bakte poteter til hverdags.

Poteter, pasta og ris ligger i hver sin rekke på en striesekk. Foto.  Poteter, pasta og ris er viktige basismatvarer. De inneholder vitaminer og mineraler samtidig som de nesten ikke inneholder noe fett.

 Kokte nypoteter med gressløk i en haug. Foto.Til hverdags bør man velge kokte eller bakte poteter. 

bilde av fullkornspasta Velger du fullkornsvarianten av pasta, får du i deg mere fiber, vitaminer og mineraler enn om du velger den fine varianten.  
bilde av svartrisrisottoDet finnes mange varianter av ris, her ser du svartrisrisotto med blekksprut. 
bilde av pasta carbonaraPasta Carbonara

Råd om forbruk av poteter, ris og pasta 

Helsedirektoratet anbefaler kokte eller bakte poteter framfor chips og pommes frites. Dagens anbefaling om å spise mer poteter dreier seg om kokte eller bakte poteter i kombinasjon med andre matvarer til middag. Alle former for steking av poteter øker fettinnholdet vesentlig. Dersom man velger ferdige potetprodukter, slik som pommes frites, kan man velge dem med lavest fettinnhold og tilberede dem i stekeovnen uten å tilsette ytterligere fett.

Poteter med smørsaus og fløtegratinerte poteter er fettrike og kan med fordel unngås i den daglige kosten. Rådet er å variere mellom kokte poteter, pasta og ris og gjerne velge pasta laget på fullkornmel eller uraffinerte ristyper (de brunlige ristypene). I fullkornpasta og uraffinert ris finner vi flere næringsstoffer og mer kostfiber enn i pasta laget på siktet hvetemel og i den raffinerte hvite risen.  

Hvorfor bør vi fremdeles spise poteter, ris og pasta? 

Kokte/bakte poteter er en allsidig næringskilde og bidrar blant annet med kostfiber, vitamin C, folat og antioksidanter. Poteter har også et høyt innhold av kalium som kan være gunstig for blodtrykket. Dessuten bidrar kokte/bakte poteter med energi uten å tilføre fett og sukker. 

En porsjon kokte/bakte poteter (150 g) inneholder 105 kcal (440 kJ), mens tilsvarende mengde pommes frites kan inneholde 360 kcal (1520 kJ) og potetchips 790 kcal (3295 kJ). Sammenlignet med ris og pasta inneholder poteter mindre energi per vektenhet og mer av flere vitaminer og mineralstoffer per kalori.  

Poteten har vært gjenstand for hete diskusjoner de senere årene. Det har vært diskutert om poteten, på grunn av sitt naturlige høye karbohydratinnhold, har vært medskyldig i overvektsepidemien vi ser i dag. Poteter og andre rotfrukter, samt ris og pasta, er basale matvarer for størstedelen av jordens befolkning. Den samlede vitenskapelige dokumentasjonen gir ikke grunnlag for å råde folk til å kutte disse matvarene fra kosten for dermed å forebygge fedme. De som skal gå ned i vekt, bør begrense inntaket av poteter, ris og pasta.  

Hvor mye spiser vi? 

Forbruket av friske matpoteter er mer enn halvert siden 1970-årene, mens forbruket av bearbeidede poteter er femdoblet. Poteter til potetprodukter, som pommes frites og chips, utgjør nå over halvparten av den totale potetomsetningen mot cirka 10 prosent i 1975. Det går med omtrent 4 kilo friske poteter for å lage 1 kilo potetchips. For hundre år siden var forbruket av poteter i Norge mer enn dobbelt så stort som i dag. Potetforbruket varierer mye mellom ulike land og områder. Risforbruket er doblet fra cirka 3 kilo til 6 kilo per innbygger per år de siste 15 årene.

Relatert innhold

Faglig

Dekker delvis