Fagstoff

Laktoseinnhold i ulike meieriprodukter

Publisert: 10.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

De ulike meieriproduktene har svært forskjellig laktoseinnhold.

Personer med laktoseintoleranse tåler godt enkelte produkter, mens andre bør de unngå.

 

 

Ungt par spiser frokost. Foto.  

Brunost og prim. Foto.Brunost og prim inneholder mye laktose, og disse produktene bør man unngå om man har laktoseintoleranse.    

 

 

Tre glass med smaksatt melk. Foto.Flere av melketypene som er smaksatt er laktoseredusert.      

 

 

Ung jente som spiser brødskive med hvitost. Foto.To skiver gulost inneholder omtrent like mye kalsium som ett glass melk. De som ikke tåler melk på grunn av laktoseintoleranse, kan kompensere dette ved å bruke mer gulost.   

 

Det varierer svært mye hvor mye laktose de ulike meieriproduktene inneholder. I et vanlig norsk kosthold får vi i oss ca. 20–25 g laktose per dag. De som lider av laktoseintoleranse må prøve seg frem for å se hvor deres personlige tålegrense går.

De fleste vil tåle litt laktose i hvert måltid. Fordelen med å innta laktoseholdige produkter i forbindelse med et måltid er at laktosen da vil blande seg med andre næringsstoffer. Dermed vil hele fordøyelsesprosessen ta lengre tid og symptomene bli mindre kraftige.

Syrnede meieriprodukter tåles ofte bedre enn søte

Syrnede meieriprodukter som yoghurt, kefir, skummet kulturmelk, Cultura og Biola inneholder relativt små mengder laktose og tåles derfor ofte bedre enn søtmelksprodukter. Når det gjelder vanlig søtmelk, vil mange kunne tåle dette i mindre mengder, som for eksempel et lite glass melk til et måltid eller litt melk tilsatt i matlagingen. Større mengder melk vil by på ubehag for de fleste. 

Laktoseredusert melk

Det finnes flere typer melk på markedet som er laktoseredusert. I de fleste butikker finner man laktoseredusert lettmelk, og skolemelken med mild kakaosmak er også laktoseredusert.

Gulost inneholder svært lite laktose

Det finnes svært små mengder laktose i gulost og smør. I brunost og prim er mengden derimot stor, og disse matvarene bør begrenses ved laktoseintoleranse

Vår viktigste kalsiumkilde

Fordi meieriprodukter er vår viktigste kalsiumkilde, er det svært viktig at man sikrer kalsiuminntaket dersom man utelater enkelte meieriprodukter helt eller delvis.

Laktasedråper

Apotek og helsekost selger dråper med laktase-enzymer. Disse dråpene kan tilsettes vanlig melk og andre flytende meieriprodukter slik at melkesukkeret blir brutt ned. Det finnes også tabletter man kan ta som inneholder laktase. Dette kan være praktisk om man for eksempel skal i selskap eller ut og spise og ikke vet på forhånd hva som vil bli servert.

Relatert innhold