Fagstoff

Mineraler i melk

Publisert: 13.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

Melk inneholder viktige mineralstoffer som er med på å holde kroppens funksjoner i gang.

Drikk melk hver dag, spis melkeprodukter og bruk også gjerne melk i matlagingen for å få tilført nok av disse viktige stoffene.

Et glass melk og en brødskive med ost. Foto.

Bilde av melk som helles i ett glassEt glass melk om dagen tilsvarer en enhet med melkeprodukter. Anbefalingen er «tre om dagen».   

 

 

 

Hvit saus. Foto.Ved å bruke melk i matlagingen får man tilført mange viktige vitaminer og mineraler.     

 

Melk og meieriprodukter inneholder ti vitaminer og mineraler kroppen trenger hver dag. Vet du at melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til jod i Norge?

Fosfor

Melk er en av hovedkildene til fosfor. Fosfor er sammen med
 kalsium viktig for å bygge opp tann- og benstrukturen. Fosfor er også viktig som byggesteiner for alle genene våre.

Jod

Jod er nødvendig for at hormonet tyroksin skal kunne dannes i skjoldbruskkjertelen. Dette hormonet er viktig for stoffskiftet og kroppens forbrenning. Mangel på jod vil kunne gi struma. Inntaket av en halv liter melk hver dag dekker omtrent halvparten av behovet hos en voksen person.

Sink

Sink er nødvendig for produksjonen av flere viktige hormoner. Det er også viktig for sårtilheling og reproduksjon. Inntaket av en halv liter melk hver dag dekker omtrent en tredjedel av behovet hos en voksen person.

Selen

Selen er en meget viktig antioksidant og inngår i flere enzymer med antioksidantfunksjon. Antioksidanter er viktig for å sikre et godt immunforsvar. Inntaket av en halv liter melk hver dag dekker omtrent 15 prosent av behovet hos en voksen person.

Kalium og magnesium

Melk inneholder også en god del kalium og magnesium. De er viktige elektrolytter som blant annet spiller en avgjørende rolle for overføringen av nerve- og muskelimpulser. Disse to elektrolyttene har også en positiv innvirkning på blodtrykket. Fordi melk og meieriprodukter inneholder både kalium, magnesium og kalsium er de godt egnet for restitusjon etter trening.

Oppgaver

Generelt

Relatert innhold

Faglig

Til fordypning

Generelt