Fagstoff

Lite fett i melk!

Publisert: 13.09.2010, Oppdatert: 03.03.2017
  • Innbygg
  • Enkel visning
  • Lytt til tekst
  • Skriv ut

Huskelappen

  • Velg magre meieriprodukter til hverdags.
  • Magre meieriprodukter inneholder like mye vitaminer og mineraler som fete. 
  • Meieriprodukter er vår største kalsiumkilde.

Fem kartonger med melk. Foto

Drikkeyoghurt med bær ved siden av. Foto.Drikkeyoghurt inneholder bare 1 % fett og er derfor et godt valg.    

 

 

 

En ungdom som spiser brødskive med ost. Foto.Til hverdags er det lurt å velge ost med mindre fett. Halvfet hvitost inneholder 16 % fett.   

 

 

 

 

Bremykt smør. Foto.Bremykt smør er ikke et magert alternativ, men inneholder rapsolje som er blandet med smør. Det gjør at smøret får en sunnere fettsammensetning med mer umettet fett.   

 

 

Kvinne drikker melk. FotoMagre meieriprodukter inneholder like mye kalsium som fet melk.  

 

Det er riktig at mange meieriprodukter inneholder fett, og at denne typen produkter er en stor kilde til fett i norsk kosthold. Gjennomsnittlig kommer imidlertid kun 5 % av fettet i kosten vår fra melk. Likevel er det lurt å velge de magreste variantene til hverdags!

Det finnes meieriprodukter med alt fra mye til svært lite fett. Utvalget av melkeprodukter med lite fett er nå så stort at det ikke er noe problem å sette sammen et sunt kosthold der melk og melkeprodukter inngår som en naturlig og viktig del. Det er helheten i kostholdet som er viktig!

Velg magert til hverdags

Det utslagsgivende er alltid hvor ofte og hvor mye du spiser av den enkelte matvaren. Dersom du drikker et glass melk av og til, vil ikke helmelk være noen stor kilde til fett i ditt kosthold. Drikker du derimot ½ liter melk hver dag, bør du velge lett, ekstra lett eller skummet melk dersom du ønsker å redusere fettinntaket.

Det samme gjelder for ost og andre meieriprodukter. Det finnes en lang rekke ulike oster på markedet, både norske og importerte oster, og de fleste inneholder mellom 27 og 45 prosent fett. Disse ostene bør begrenses i det daglige kostholdet. Til daglig kan det være bedre å holde seg til de lettere variantene og til smøreoster, spesielt dersom du har et stort forbruk av ost. Til hverdags går det også an å bytte ut fløte med melk i matlaging, og rømme med yoghurt naturell.

Kroppen går best på umettet fett

Kroppen trenger fett til en rekke livsviktige funksjoner, men inntaket blant den norske befolkningen er gjennomsnittlig høyere enn nødvendig. Mange kan ha helsemessige fordeler av å spare inn på mengden fett. Det er imidlertid forskjell på typen fett. Vi skiller mellom mettet og umettet fett. Mettet fett, som vi hovedsakelig finner i melke- og kjøttprodukter (animalske produkter), er det fettet vi bør ha lavest inntak av. Mettet fett er assosiert med forhøyet kolesterol og hjerte- og karsykdom. Umettet fett finnes i oljer, nøtter, kornvarer og margarin (vegetabilske produkter) og regnes som et sunnere fett. Industrielt transfett er umettet fett som er endret under bearbeiding, og dermed blir mer skadelig for kroppen enn mettet fett. Dette finner du i langtidsholdbare kaker, kjeks og frityrstekt mat. Naturlig forekommende transfett, som finnes i kjøtt og meieriprodukter, ser ikke ut til å være like skadelig som industrielt transfett.

Velg gjerne magre meieri- og kjøttprodukter

For dem som ikke har behov for å redusere fettinnholdet i kosten, anbefales det likevel å øke mengden umettet fett i kosten på bekostning av transfett og mettet fett. Det er like mange, eller mer, av de viktige vitaminene og mineralene i de magre variantene. For eksempel er det like mye kalsium i skummet melk som i helmelk.

Mer enn ti viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag

Meieriprodukter bidrar med langt mer enn bare fett i norsk kosthold. De inneholder en rekke andre viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver eneste dag.

Melk og meieriprodukter bidrar blant annet med over 70 prosent av kalsiuminntaket vårt. Kalsium er byggesteiner i et sterkt skjelett. Det er viktig for barn som vokser, men like viktig for voksne som skal vedlikeholde skjelettet resten av livet. Ellers bidrar meieriprodukter med en vesentlig del av vårt inntak av B-vitaminer, som er viktig når kroppen skal omsette karbohydrater, protein og fett til energi. Melk og meieriprodukter er også en viktig kilde til en rekke mineraler som kroppen har behov for, blant annet for å bevare et sterkt immunforsvar.

Relatert innhold

Faglig